Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av liow
#1428499
Hej,

Jag är ny här på forumet och går i köptankar på en XC60. Jag kan inte så mycket om bilar generellt så ni får ursäkta om jag är korkad. :)

Det jag vill ha är en XC60 med automat och 4-hjulsdrift. Gärna runt 250 hk, men i alla fall över 200 hk. I övrigt är jag ganska öppen för förslag. Gällande prislapp är jag också ganska flexibel upp till 300 000 kr.

Vad jag förstår kom den nya generationen 2018. Tankar kring att välja en 2018/2019 vs. 2016/2017? Annat är utseendet då förstås.

Finns det några generella tips att tänka på. T.ex. om det är bättre att köpa en bil som gått 13 000 mil istället för 11 000 pga en dyr service vid 12 000 mil. Eller hur man kan tänka kring årsmodell vs. miltal.

All hjälp kring hur jag kan tänka uppskattas. Tack!
av Lobocut
#1428596
Jag skulle skippa automat och 4-hjulsdrift, om jag kunde. Det blir bara dyrare driftkostnader i onödan.
av dannesk
#1428627
Satsat på så ny årsmodell (av den gamla modellen ->2017) och så låga mil som möjligt samt självklart endast titta på AWD så du får dieselfemman så slipper du VEA motorn, skulle aldrig köpt FWD på en XC60. Har själv AWD och när man haft en sån så vill man inte köra FWD på vintern och det är stor skillnad när det blir lite halt och spårigt. Blir lite högre förbrukning på dom iom dieselfemman men dom har däremot högre andrahandsdvärde och mer lättsålda, den lilla kostnaden i ökad förbrukning är ändå inte den största kostnaden när man köper en bil för 200-300.000kr
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1428640
Nu förtäljer det inte om du söker diesel eller bensin.
Av gamla modellen med AWD är det väl endast T6 (bensin) som når upp i och passerar 250 hk?
Det går även att få nya modellen inom budgeten, dock oftast inte fullutrustade.

Jag hade kikat på något likt dessa, även om miltal och effekt inte riktigt stämmer:
https://www.bytbil.com/orebro-lan/perso ... 6-15055146
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 1-15179850
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 6-15191059
https://www.bytbil.com/kronobergs-lan/p ... 9-15208164
https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/p ... 2-15181705
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1428647
Kanske inte tillför så mycket för dig men tänkvärt är att begpriser är helt sinnessjuka för tillfället. Man borde ju hitta den nya modellen för de pengarna, för den är verkligen helt annorlunda att åka i, men det var svårt!
av liow
#1428728
Tack för alla svar! Det är till jättestor hjälp verkligen.

Automat är ett krav för framförallt min fru, men även mig. :) AWD är väl egentligen inget måste, mer än att det vore roligt att testa. Har bara ägt motorsvaga, framhjulsdrivna kombis. :)

Jag har en bekant som har en 2020 (eller 2021) XC60 B5, den ligger på 250 hk och därför har jag det som referens. Det jag är ute efter är en bil som är väldigt pigg främst vid omkörningar. Egentligen kanske det räcker med lägre HK. Här får ni gärna hjälpa mig.

En 2017 med så låga mil som möjligt låter som en plan. Jag har tidigare haft privatleasing av nya bilar. När tycker ni milen är "höga"? Jag tycker 9000 låter mycket eftersom jag är van vid ->4500 mil vid privatleasing. Men jag förstår att det kanske blir en tankevurpa. För info är det dessutom osannolikt att vi kommer över 1000 mil per år.

Tack alla!
av UnleashFusion
#1428738
liow skrev: tis 09 feb 2021, 09:25 Tack för alla svar! Det är till jättestor hjälp verkligen.

Automat är ett krav för framförallt min fru, men även mig. :) AWD är väl egentligen inget måste, mer än att det vore roligt att testa. Har bara ägt motorsvaga, framhjulsdrivna kombis. :)

Jag har en bekant som har en 2020 (eller 2021) XC60 B5, den ligger på 250 hk och därför har jag det som referens. Det jag är ute efter är en bil som är väldigt pigg främst vid omkörningar. Egentligen kanske det räcker med lägre HK. Här får ni gärna hjälpa mig.

En 2017 med så låga mil som möjligt låter som en plan. Jag har tidigare haft privatleasing av nya bilar. När tycker ni milen är "höga"? Jag tycker 9000 låter mycket eftersom jag är van vid ->4500 mil vid privatleasing. Men jag förstår att det kanske blir en tankevurpa. För info är det dessutom osannolikt att vi kommer över 1000 mil per år.

Tack alla!
Kör ni så lite så hade jag inte tvekat att köpa en T6; då ni kör så lite tycker jag dieseln kan/eventuell ge framtida problem(finns alltid undantag). ,t.ex: https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 6-15191059 som länkades ovan.
av liow
#1428753
Återigen tack för svar!

Är det något jag borde tänka på alltså. Om man inte kör så mycket per år. Är det bättre med bensin då? Har alltid haft bensinare, dock utan någon egentlig tanke bakom det. Kanske också bra ur skattesynpunkt?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1428755
liow skrev: tis 09 feb 2021, 11:15 Återigen tack för svar!

Är det något jag borde tänka på alltså. Om man inte kör så mycket per år. Är det bättre med bensin då? Har alltid haft bensinare, dock utan någon egentlig tanke bakom det. Kanske också bra ur skattesynpunkt?
Partikelfilter som sitter på dieslarna av dessa årsmodeller kan ibland sätta igen sig av korta körningar med kall motor.
För så lite körning skulle jag också gå på en T6.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)