Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
Hej

Funderar på att köpa en V60 modellår 2017 med dieselmotor, alltså en Volvo som motsvarar mina behov och budget.

Vilken motor bör jag ställa in siktet på? Vad bör jag vara uppmärksam på? När kommer de dyra servisarna? Fel och brister relaterade till modellen?

Bilen ska användas till övervägande del för att pendla till arbete och hem (50 km/ dag) och någon längre resa då och då. Får en barnvagn plats i bagageutrymmet?

Fördelar vs nackdelar med V60 årsmodell 2017 i allmänhet?

Tacksam för era tankar och kommentarer.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag är på det hela taget nöjd med min, en i princip fullutrustad D4 VEA med automatlåda. Hade rullat 95 mil när jag köpte den 2017-02-22.
Har kört typ 12700 mil med den nu utan några nämnvärda driftproblem, förutom Volvos återkallelser samt att jag blev påkörd på motorvägen hösten 2019.
Min drar ingen olja, vatten eller har balansaxelproblem, något som andra dock verkar ha problem med. Jag kör ofta ganska hårt, men inte ens det har gett några avtryck maskinellt eller i leder/upphängningar.
Bytte olja i växellådan vid typ 9000 mil. Volvo har dock inte detta som någon rekommendation för privatpersoner men ett byte är aldrig fel. Bromsbelägg byttes vid 7000 mil, de bak var helt slut då.

Den dyraste servicen är väl vid 15000 mil, då ska kamremmen bytas.
Jag tyckte min V50 var lättare att lasta, bagaget i V60 är "rundare" vilket inverkar på lastkapaciteten.
Användarvisningsbild
av xile
Jag är nöjd med min V60 cross country D3, också VEA motor med automatlåda, då får man 8 stegade lådan och även möjlighet att fjärrstarta med VoC appen.(Om det inte 2WD och inte AWD) Underbart i dessa kyliga tider!

Provkör en D3, den är absolut inte så slö som man kan tro!

Utrustning jag anser mest användbar är, VoC, adaptiv farthållare, adaptiv helljus och kurvljus, rattvärme är inte helt fel heller.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Perra83
Inne på min andra V60. Ja valde all utrustning förutom vidvinkelkameran i fronten, DAB och bildskärmar i baksätet.
Använder all utrustning förutom den automatiska fickparkeringsfunktionen. Den justerbara trögheten i ratten ger mig inget favoritläge. Läget Lätt är bra i stan men på landsvägen INTE bra. Standard servot på en R-Design är bättre (hade det på en V60 -13).
Jag gillar:
* Keyless
* Helskinn sportstolar
* Rattvärmen
* Värme i vindrutan
* Dubbla elstolar
* Adaptiv farthållare
* Cross traffic alert varning (varnar för korsande bakomvarande folk och bilar på parkering)
Ja tog en D5 VEA i förhoppning om att den skulle gå snålt men vi ligger på ca 0,7l/mil (går 6mil landsväg varje dag)
Hade lika gärna kunnat valt en T6 eller Polestar. Merkostnaden va inte heller många kronor. D5 VEA med Polestar ger ändå 233hk 500Nm och det är rätt okej. Jag har oxå bytt växellådsolja och det gjorde stor skillnad. Bromsarna runt om är bytta. Balansaxlarna byttes vid typ 7-8000 mil. Jag påpekade oljud innan bilen va tre år så de va inga problem.
Kan inte påstå att servicepriserna är onormalt höga heller (Rejmes)
av Buckshot
Perra83 skrev: lör 30 jan 2021, 19:17 Inne på min andra V60. Ja valde all utrustning förutom vidvinkelkameran i fronten, DAB och bildskärmar i baksätet.
Använder all utrustning förutom den automatiska fickparkeringsfunktionen. Den justerbara trögheten i ratten ger mig inget favoritläge. Läget Lätt är bra i stan men på landsvägen INTE bra. Standard servot på en R-Design är bättre (hade det på en V60 -13).
Jag gillar:
* Keyless
* Helskinn sportstolar
* Rattvärmen
* Värme i vindrutan
* Dubbla elstolar
* Adaptiv farthållare
* Cross traffic alert varning (varnar för korsande bakomvarande folk och bilar på parkering)
Ja tog en D5 VEA i förhoppning om att den skulle gå snålt men vi ligger på ca 0,7l/mil (går 6mil landsväg varje dag)
Hade lika gärna kunnat valt en T6 eller Polestar. Merkostnaden va inte heller många kronor. D5 VEA med Polestar ger ändå 233hk 500Nm och det är rätt okej. Jag har oxå bytt växellådsolja och det gjorde stor skillnad. Bromsarna runt om är bytta. Balansaxlarna byttes vid typ 7-8000 mil. Jag påpekade oljud innan bilen va tre år så de va inga problem.
Kan inte påstå att servicepriserna är onormalt höga heller (Rejmes)
Det är märkligt att D5 VEA drar så mycket. Jag skulle säga att min D4 BSR är omöjlig att få över 0,55 om man kör 6 mil landsväg. Möjligen om man ligger på +120 km/h
Användarvisningsbild
av S65D
Perra83 skrev: lör 30 jan 2021, 19:17 Ja tog en D5 VEA i förhoppning om att den skulle gå snålt men vi ligger på ca 0,7l/mil (går 6mil landsväg varje dag)
Hade lika gärna kunnat valt en T6 eller Polestar. Merkostnaden va inte heller många kronor. D5 VEA med Polestar ger ändå 233hk 500Nm och det är rätt okej.
Har länge varit intresserad av just den motorn. Förbrukningen var ju inget att hurra för, t.ex. jämfört med D4 VEA. Men å andra sidan är väl V60 D5 VEA den snabbaste dieseln 0-100 km/h som Volvo byggt? (Bortsett från motsvarande S60 om den nu är ett hårstrå snabbare).
Användarvisningsbild
av fjohan82
S65D skrev: lör 30 jan 2021, 21:44
Perra83 skrev: lör 30 jan 2021, 19:17 Ja tog en D5 VEA i förhoppning om att den skulle gå snålt men vi ligger på ca 0,7l/mil (går 6mil landsväg varje dag)
Hade lika gärna kunnat valt en T6 eller Polestar. Merkostnaden va inte heller många kronor. D5 VEA med Polestar ger ändå 233hk 500Nm och det är rätt okej.
Har länge varit intresserad av just den motorn. Förbrukningen var ju inget att hurra för, t.ex. jämfört med D4 VEA. Men å andra sidan är väl V60 D5 VEA den snabbaste dieseln 0-100 km/h som Volvo byggt? (Bortsett från motsvarande S60 om den nu är ett hårstrå snabbare).
V60 D6 TE är snabbare, 0-100 på 5,9.
av EPR
Jag skulle rekommendera att du försöker hitta en bil med backkamera eftersom sikten bakåt är rätt dålig, eller en som åtminstone är förberedd för att installera en backkamera (blir dyrt annars).
av eqt
S65D skrev: lör 30 jan 2021, 21:44 Har länge varit intresserad av just den motorn. Förbrukningen var ju inget att hurra för, t.ex. jämfört med D4 VEA. Men å andra sidan är väl V60 D5 VEA den snabbaste dieseln 0-100 km/h som Volvo byggt? (Bortsett från motsvarande S60 om den nu är ett hårstrå snabbare).
Det stämmer. S60 D5 VEA med 233 hk lägger sig runt 6,3 sek med Polestar-optimering. V60 D6 med den äldre femcylindriga motorn på 2,4 liter (som är slöare än VEA-motorn) lägger sig runt 5,9 men behöver då hjälp av en elmotor på 70 (vad jag minns) hk. Tidigare versioner av V60 D6 landade på runt 6,1 sek och 2018-modellen på jämna 6 sek.
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]