Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har fått meddelande om att det är låg batterispänning (kör mest korta sträckor så batteriet hinner nog inte ladda) och köpte en batteriladdare idag. Det blev en CTEK MXS 5.0. Jag funderar dock på vilket laddningsläge som jag ska använda. Det finns ett för "normalstora batterier" och ett "AGM-program". Jag har försökt läsa mig till vilken typ av batteri som finns i min V60 D4 men hittar inte det. Vilken typ av batteri har jag och vilket laddningsläge passar? Hoppas att någon här har koll!

Här är en länk till information om laddaren:
https://www.ctek.com/se/alla-produkter/bil/mxs-5-0-eu

Här är en länk till laddarens manual:
https://www.ctek.com/storage/D55DC90654 ... -SE-SV.pdf
KalleJ skrev:normalstora batterier

Bensin/Diesel med Start/Stop-funktion Batteri av typ AGM (Absorbed Glass Mat) måste användas i bilar med Start/Stop-funktion.
I bensinarna ( i alla fall T5, vilket jag har) används inte AMG utan EFB (enhanced flooded battery). Det är ett något billigare batteri än AMG. Men AMG batteri är bättre, så det bör T.S. sätta i då han har en Diesel.
I min S60 D4 VEA aut 2017 satt det ett EFB, när jag bytte nu i höstas så köpte jag ett AGM från Biltema. I bilens brux står det på ett ställe att det ska vara ett EFB eller starkare om bilen har start/stopp och på ett annat ställe att det måste vara ett EFB. Stödbatteriet ska vara AGM.
lakis5 skrev:Viktigt
Vid byte av startbatteri, i bil med Start/Stop-funktion, måste batteri av rätt typ monteras, EFB i bil med manuell växellåda och AGM i bil med automatisk växellåda.

Vid byte av stödbatteri måste batteri av AGM-typ monteras.
Nej, min är automat och har EFB! Sedan sitter det ett stödbatteri som är AMG. Men som sagt, startbatteriet är EFB. Jag har haft bilen sedan den var ny och det är fortfarande det originalmonterade batteriet i min. T5 Classic Automat från 2017.

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]