- tis 29 dec 2020, 23:30
#1420770
Hej
Har fått problem med V60in och hoppas någon här inne kan ha något tips hur lösa det.
Det började med att centrallåset på främre passagerardörr började strula. Ibland låste sig inte dörren utan man fick trycka flera gånger på nyckel för att den skulle låsa. Så höll den på någon vecka tills det slutade fungera helt och hållet.
Googlade runt lite och insåg att det var ett relativt vanligt problem. Låskista eller kabelbrott mellan kaross/dörr.
Tänkte att jag först kollar kabelstammen mellan dörrarna. Kopplade ur kontakten i dörren. Jag tog aldrig bort dörrarna utan bestämde mig för att brottas med kontakten ändå, det var riktigt trångt å j-vligt, men lyckade få ur kontakten till slut. Drog upp gummiskyddet så gott det gick ock kunde inte se någon skadad kabel. Provade också dra i varje enskild kabel för att se om den var av längre in. Men det verkade ok, båda sidorna. Lyckade krångla tillbaka kontakten i dörren. Men det var jäkligt trångt, så tyvärr lyckade jag på nå vis få in kontakten lite på sniskan så två stift hamnade inte rätt (nr 25 och nr 26). Detta var något som jag upptäckte senare dock.
För när jag nu testade låsen igen så hade centrallåset slutat fungera på alla dörrar.
Testade även fönsterhissarna, och dessa hade också slutat fungera. Suck..
Stod och tröck ett antal ggr på nycken men inget hände. Av nån anledning så höll jag sen in "lås upp" knappen på nyckel, vilken medför normalt att alla rutor åker ner.
Då åkte endast bakre vänstra rutan ner. Och därefter så kunde jag inte köra upp den igen, så nu står den nervevad....
Bestämde mig för att kolla kabelstammarna igen, men skruvade nu loss dörrarna helt för att komma åt lättare. Kollade kablarna igen och de såg bra ut. Kollade även kontakten i dörren och det var då jag såg att det var två stift som var sneda och troligen hamnat fel i kontakten förra gången jag tröck tillbaka den. Det var jäkligt trångt när dörren satt kvar.
(så tips om nån annan med liknande problem, ta loss dörren först, det var väldigt enkelt och smidigt)
Stiften var inte helt förstörda utan det gick att böja tillbaka dom lite försiktigt så dom stod rakt igen.
Hittade ett el-schema på nätet, inte helt enkelt att tyda men tolkade det som att det ska vara ström 12v på nr 21, och det var det på båda sidor.
Är det så att det är en "matarledning" 12 v in och de övriga kablarna är styrkablar till alla funktioner, lås, fönsterhiss, elspeglar osv?
Monterade tillbaka kontakterna igen, var ordentligt försiktig och noga att dom hamnade rätt, sedan skruvade tillbaka dörren igen.
Testade igen och nu fungerade fönsterhissen på passagerasidan höger sida fram och bak igen. Så då tänker jag att stiften troligen har gått i rätt.
Men fönsterhissar på vänster sida fram och bak, fungerar dock inte. Så jag kan inte köra upp bakrutan igen.
Centrallåset vart det inte bättre med heller, det fungerar endast på höger bakdörr, alla andra dörrar fungerar det inte på.
Man kan dock höra att det klickar till i låskistan i höger framdörr när man "låser upp". När man "låser" hörs dock inget.
Testade sedan att läsa ut fekoder. Har ett program som heter Delphi. Har inte använt den så mycket så är inte helt insatt i hur allt funkar. Men jag fick ut ett par felkoder i alla fall.
1. Började söka på Centralsystemet:
B110977
-Centrallåsmotor passagerardörr
-Tillstånd ej möjligt
-Pemanent
U019900
-Kommunikationsfel med dator för förardörrens modul
-Ingen information om feltyp
-Pemanent
OBS, dessa två fanns även innan jag började riva i kablarna.
2. Sökte därefter på passagerardörren och fick dessa:
B110915
-Centrallåsmotor passagerardörr
-Permanent
B12B615
-Gemensamkrets främre låsmotor
-Permanent
U019900
-Styrenhet dörr "A"
-Permanent
3. Sökte därefter på förardörren. Men då fick jag felmeddelande att jag inte kunde koppla upp på enheten. Man kom inte åt att söka på bara förardörren.
Kan det vara så att det helt enkelt är tidigare felkod på "förardörrens modul" som gör att det inte går?
Så vart börjar man?
Hade jag inte strulat till det i början hade jag nog först testat att bara bytt låskistan. med tanke på att det ändå klickar i den åt ena hållet. Och elhissar fungerade.
Men kan det varit fler komponeneter som fått skada nu efter att stiften blev "felkopplade" (Därav inte hissarna fungerar korrekt längre)?
Hissarna som fungerar på höger sida kan endast styras från respektive dörr. Man man ej styra från förardörrens panel.
Kan man behöva byta alla tre nu: modul, styrenhet, låskista?
Eller ska man börja med en av dom? vilken i så fall?
Jag hade i så fall tänkt köpa delar från skroten och byta själv.
Men kan det behövas kalibreras/programmeras vid byte av dessa? Man kanske ändå blir tvingad till verkstad?
Har i tidigt skede testat koppla av batteripolerna 15-20 minuter utan resultat. Tänkte ifall det skulle ge nån reset-funktion.
Vart långt inlägg, hoppas nån kanske har nån idé.
Har fått problem med V60in och hoppas någon här inne kan ha något tips hur lösa det.
Det började med att centrallåset på främre passagerardörr började strula. Ibland låste sig inte dörren utan man fick trycka flera gånger på nyckel för att den skulle låsa. Så höll den på någon vecka tills det slutade fungera helt och hållet.
Googlade runt lite och insåg att det var ett relativt vanligt problem. Låskista eller kabelbrott mellan kaross/dörr.
Tänkte att jag först kollar kabelstammen mellan dörrarna. Kopplade ur kontakten i dörren. Jag tog aldrig bort dörrarna utan bestämde mig för att brottas med kontakten ändå, det var riktigt trångt å j-vligt, men lyckade få ur kontakten till slut. Drog upp gummiskyddet så gott det gick ock kunde inte se någon skadad kabel. Provade också dra i varje enskild kabel för att se om den var av längre in. Men det verkade ok, båda sidorna. Lyckade krångla tillbaka kontakten i dörren. Men det var jäkligt trångt, så tyvärr lyckade jag på nå vis få in kontakten lite på sniskan så två stift hamnade inte rätt (nr 25 och nr 26). Detta var något som jag upptäckte senare dock.
För när jag nu testade låsen igen så hade centrallåset slutat fungera på alla dörrar.
Testade även fönsterhissarna, och dessa hade också slutat fungera. Suck..
Stod och tröck ett antal ggr på nycken men inget hände. Av nån anledning så höll jag sen in "lås upp" knappen på nyckel, vilken medför normalt att alla rutor åker ner.
Då åkte endast bakre vänstra rutan ner. Och därefter så kunde jag inte köra upp den igen, så nu står den nervevad....
Bestämde mig för att kolla kabelstammarna igen, men skruvade nu loss dörrarna helt för att komma åt lättare. Kollade kablarna igen och de såg bra ut. Kollade även kontakten i dörren och det var då jag såg att det var två stift som var sneda och troligen hamnat fel i kontakten förra gången jag tröck tillbaka den. Det var jäkligt trångt när dörren satt kvar.
(så tips om nån annan med liknande problem, ta loss dörren först, det var väldigt enkelt och smidigt)
Stiften var inte helt förstörda utan det gick att böja tillbaka dom lite försiktigt så dom stod rakt igen.
Hittade ett el-schema på nätet, inte helt enkelt att tyda men tolkade det som att det ska vara ström 12v på nr 21, och det var det på båda sidor.
Är det så att det är en "matarledning" 12 v in och de övriga kablarna är styrkablar till alla funktioner, lås, fönsterhiss, elspeglar osv?
Monterade tillbaka kontakterna igen, var ordentligt försiktig och noga att dom hamnade rätt, sedan skruvade tillbaka dörren igen.
Testade igen och nu fungerade fönsterhissen på passagerasidan höger sida fram och bak igen. Så då tänker jag att stiften troligen har gått i rätt.
Men fönsterhissar på vänster sida fram och bak, fungerar dock inte. Så jag kan inte köra upp bakrutan igen.
Centrallåset vart det inte bättre med heller, det fungerar endast på höger bakdörr, alla andra dörrar fungerar det inte på.
Man kan dock höra att det klickar till i låskistan i höger framdörr när man "låser upp". När man "låser" hörs dock inget.
Testade sedan att läsa ut fekoder. Har ett program som heter Delphi. Har inte använt den så mycket så är inte helt insatt i hur allt funkar. Men jag fick ut ett par felkoder i alla fall.
1. Började söka på Centralsystemet:
B110977
-Centrallåsmotor passagerardörr
-Tillstånd ej möjligt
-Pemanent
U019900
-Kommunikationsfel med dator för förardörrens modul
-Ingen information om feltyp
-Pemanent
OBS, dessa två fanns även innan jag började riva i kablarna.
2. Sökte därefter på passagerardörren och fick dessa:
B110915
-Centrallåsmotor passagerardörr
-Permanent
B12B615
-Gemensamkrets främre låsmotor
-Permanent
U019900
-Styrenhet dörr "A"
-Permanent
3. Sökte därefter på förardörren. Men då fick jag felmeddelande att jag inte kunde koppla upp på enheten. Man kom inte åt att söka på bara förardörren.
Kan det vara så att det helt enkelt är tidigare felkod på "förardörrens modul" som gör att det inte går?
Så vart börjar man?
Hade jag inte strulat till det i början hade jag nog först testat att bara bytt låskistan. med tanke på att det ändå klickar i den åt ena hållet. Och elhissar fungerade.
Men kan det varit fler komponeneter som fått skada nu efter att stiften blev "felkopplade" (Därav inte hissarna fungerar korrekt längre)?
Hissarna som fungerar på höger sida kan endast styras från respektive dörr. Man man ej styra från förardörrens panel.
Kan man behöva byta alla tre nu: modul, styrenhet, låskista?
Eller ska man börja med en av dom? vilken i så fall?
Jag hade i så fall tänkt köpa delar från skroten och byta själv.
Men kan det behövas kalibreras/programmeras vid byte av dessa? Man kanske ändå blir tvingad till verkstad?
Har i tidigt skede testat koppla av batteripolerna 15-20 minuter utan resultat. Tänkte ifall det skulle ge nån reset-funktion.
Vart långt inlägg, hoppas nån kanske har nån idé.