Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MHodin
Hej!

Jag monterade nya sommardäck på min V60 Cross Country D4 AWD 2017 i våras, i samband med det så gjorde jag även en hjulinställning på Volvoverkstad i närheten. När jag bytte till vinterdäck i höstas så ser jag att vänster bakdäck är nere på slitagevarnarna, höger bakdäck har ca 2mm kvar till slitagevarnarna, ett framdäck har 2mm och ett 5mm. 

Jag tycker det känns som däcken slitit väldigt ojämnt trots att jag gjort en hjulinställning och undrar om den verkligen blev bra. 
Så jag var även in igen i november och gjorde en till hjulinställning för att kolla (jag var med när den gjordes). Den hade ändrat sig lite, men det var inom gränsvärden enl meken.

Jag uppskattar att jag kört strax under 1000mil med däcken, och längre än så bör de väl hålla. 

Dimensionen är 235-50-18 och fabrikat Dunlop Sportmaxx. 

Kan det vara fel på däcken som orsakar detta, eller något annat fel på bilen? Känns surt om man ska behöva byta däck varje säsong.
Senast redigerad av 2 MHodin, redigerad totalt 0 gång.
av MHodin
För att förtydliga, så däcken är inte snedslitna. Men alla däck är olika slitna.
av MHodin
Tack för svar. Då är det säkert det som är felet, fick nya däck monterade när jag köpte bilen och verkstaden som monterade däcken hade dessa liggande, så jag antog bara att de var lämpliga. De var väl förmodligen glada att få sälja däck som låg och skräpade.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det låter väääldgt märkligt med så ojämt slitage, speciellt mellan backhjulen. Men då de är jämt slitna tror jag inte man kan lasta en felaktig hjulinställning.

Jag tycker inte man skall behöva räkna med den här typen av snabbt och ojämnt slitage om du inte kör som om du stulit bilen... Jag bytte däck på min framhjulsdrivna V60 i våras (Continental Premium Contact 6 i 235/40-18) och den rullade cirka 1500mil innan det var dags för vinterdäck, då hade den slitit bort 1.5mm fram och cirka 1mm bak, jag har alltså drygt 6mm kvar på alla däcken. Helt jämt mellan höger och vänster.
av mange240
MartinS skrev: mån 28 dec 2020, 08:03 Det låter väääldgt märkligt med så ojämt slitage, speciellt mellan backhjulen. Men då de är jämt slitna tror jag inte man kan lasta en felaktig hjulinställning.

Jag tycker inte man skall behöva räkna med den här typen av snabbt och ojämnt slitage om du inte kör som om du stulit bilen... Jag bytte däck på min framhjulsdrivna V60 i våras (Continental Premium Contact 6 i 235/40-18) och den rullade cirka 1500mil innan det var dags för vinterdäck, då hade den slitit bort 1.5mm fram och cirka 1mm bak, jag har alltså drygt 6mm kvar på alla däcken. Helt jämt mellan höger och vänster.
Luktar tung högerfot :-o
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag har oxå haft slitage på insidan bak (V60 -16) speciellt på vinterdäcken. Hjulinställning är gjord och kontrollerad flera gånger. Sist sa ja att dom fick justera för att motverka slitaget och så har jag kört sedan i våras. Sommardäcken märks det inget på, Michelin Pilot Sport 4S som har rullat tre säsonger som nu får anses slut.
Nokian hakka R2 va knappt slitna efter två vintrar men insidorna va inte snygga så dom böt ja mot nya Bridgestone Blizzak ice 2019 som är inne på sin andra säsong. Även dom blev slitna efter en vinter. Jag har aldrig tidigare haft någon bil som slitit däck ojämnt. Gamla V60n (2013) va det inga problem med. Den gick förövrigt väldigt bra på vägen. Den kändes lugn och stabil.
av MHodin
Ja, det verkar konstigt detta med slitaget. Vinterdäcken syns det inget konstigt på, åkte på dom förra vintern när det var snöfritt, och haft dem på nu ett par månader.

Har nog ganska normal körstil, inte speciellt tung högerfot, då skulle jag nog valt en annan typ av bil :-)

Får bli nya sommardäck till våren av annat fabrikat, och hoppas de håller längre.
av KalleJ
MHodin skrev:Ja, det verkar konstigt detta med slitaget. Vinterdäcken syns det inget konstigt på, åkte på dom förra vintern när det var snöfritt, och haft dem på nu ett par månader.

Har nog ganska normal körstil, inte speciellt tung högerfot, då skulle jag nog valt en annan typ av bil :-)

Får bli nya sommardäck till våren av annat fabrikat, och hoppas de håller längre.
Släng på billigare touringdäck typ Hankook Prime eller Maxxis. Eller landsail om du vågar :P
Svårare o avgöra sned-slitage på mjuka sportdäck.
av MHodin
KalleJ skrev: mån 28 dec 2020, 21:28
MHodin skrev:Ja, det verkar konstigt detta med slitaget. Vinterdäcken syns det inget konstigt på, åkte på dom förra vintern när det var snöfritt, och haft dem på nu ett par månader.

Släng på billigare touringdäck typ Hankook Prime eller Maxxis. Eller landsail om du vågar :P
Svårare o avgöra sned-slitage på mjuka sportdäck.
Tanken har slagit mig för att prova, det kommer nog bli något slags mellanpris-däck iaf. Kommer nog undvika de allra billigaste :-)

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]