Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Första bekymret började redan 2019 i juni då förardörren inte gick att låsa, bilen fick lämnas in på Volvo verkstad där dom efter några timmar kunde konstatera kabelbrott i kabelmattan till framdörren. Problemet löstes med att man skarvade ihop 3 st kablar som gått av. Det var mycket prat om att låskistan skulle vara skadad i både förardörr o hö passagerardörr men så var inte fallet.
Förra veckan var det dags igen hö passagerardörr ur funktion går inte att låsa, lämnade in på annan verkstad där man först påpekade att Volvo verkstaden gjort ett amatörjobb med sin skarvning av kablarna till framdörren isället för att byta ut hela kabelmattan. Första sökning på nuvarande problem var att felet troligen nu sitter i hö bakdörr, kabelbrott eller låskistan.

Enda man kan konstatera är att detta måste vara en kvalitetsmiss av Volvo. Är det några fler som haft samma problem som jag kanske inte bara en gång utan flera gånger.
Lika bra att du har lödkolv, tenn och krympslang hemma, Kanske en bit kabel med att förlänga den som gått av med :)
Jag fick fel på min passagerardörr fram.
Det börja med att bilen inte kvitterade låsning med blinkers samt att lampan på låsknappen i förardörren inte börja lysa som den tidigare gjort när bilen är inställd på automatisk låsning vid körning.
Bilia ville ha 2000kr för en felsökning så jag avvakta, bilen låste sig ändå...
Nu hade jag dock bilen inne för batteribyte a 1700kr och efter bytet avlästes felkoder och raderas i samband med detta också. (billigare att lämna in bilen för batteribyte o be dom skriva ut felkoderna som är kvar efter "nollning" än att lämna in för felsökning)
Man kom dock fram till att det var låskistan som behövde bytas och för detta arbete ville Volvo ha 5000kr.
Någon som det om det är lätt att göra själv och har en beskrivning på tillvägagångsätt?, såg att en låskista från bildelsbasen fanns för ca 800kr...
/JN

Hej Länge sen jag hade Volvo, är lite s[…]

. Två biltransportfartyg har redan brunnit,[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

HJÄLP MED EL-FEL Volvo v70n 2007 2.4 bensin […]

Men där är något med ekonomiplane[…]