Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hasse100
Var på Rejmes och frågade vad priset var för en uppdatering från internetkartor till gps skulle kosta. 8000 kr var svaret! Kan jag komma undan detta på något billigare sätt? Känns fan inte värt det.
Användarvisningsbild
av Funk
Priset beror lite på årsmodell och hur bilen är grundutrustad, på vissa lite äldre bilar kör man ofta kampanjer och då brukar det ligga på 3995:- (normalpriset brukar vara 8000:-). Har man dice och tid så kan man via vdash aktivera navi för € 192.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Du får samma funktioner som du skulle fått via en officiell uppdatering såvitt jag vet. Däremot kan det vara så att du inte kan skicka adress till bil via On Call.

/Thomas
av RasmusV
Är månne TSI (Traffic Sign Information) och Lane Detection Warning (LDW) också något som man kan aktivera som mjukvara? Bilen har City Safety (CVM) så antar att den har en kamera installerad i vindrutan.

PS. betalade nyss fullt för att aktivera Sensus via officiell återförsäljare. Dessa funktioner ingick inte då i paketet... :-/
av RasmusV
Hela kalaset blev nästan 1200€ men då kollade mekanikern upp lite annat också, uppdateringen var ca 1000€. Dumt dyrt då RSI inte ingick, så kanske inte värt det egentligen - borde väl ha satt 250€ i stället på en kinesisk CarPlay modul...
av RasmusV
Grävde lite i specifikationerna. City Safety använder tydligen inte kamera utan laser. Men RSI (Road Sign Information) eller TSI som det står VDASH behöver kamera men borde också kunna läsa data från kartan. Hmm. Hastighetskamerorna är inte helt upp-to-date heller, men tillräckligt komplett så att den förhoppningsvis sparar in en slant ;-)
av RasmusV
Efter att ha kört en tid med senaste Sensus kartor måste jag säga att lite besviken är jag på kvaliteten på kartorna.

Kartorna kommer från HERE, så det går lyckligtvis att korrigera de största felen, men tycker inte riktigt det är så det skall vara när man betalat för servicen ;-)
av Lobocut
Jag tycker navigationen i Volvo är rätt värdelös, inte värt pengarna.

Jag har till Sensus Navigation (2014) i min XC60. Senaste uppdateringen till denna är från 23/04/2020.

I min andra bil har jag en lös Garmin GPS, köpt för ca 1500kr, med fria uppdateringar. Denna GPS är betydligt mer pedagogisk, och den uppdateras betydligt oftare.

Värt att betala för navigation när man beställer ny bil? Nej.

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]