- tis 01 dec 2020, 19:25
#1415813
Det kan bara du själv svara på. Hur många Watt är värmarens förbrukning på? Ett tidur tar inte så många Watt. Säg ett medelvärde 25 Watt. Lägg ihop det.
Värmarens förbrukning? = Det är ju ett par pumpar, en kraftig fläkt och lite elektronik som styr det hela. Om värmaren själv blåser in varmluft i kupén så går det åt Watt där. Om bilens eget defrostersystem blåser luften, som är uppvärmd av varmvattnet som brännaren har värmt upp, så går det också åt en del batteriström där. Du måste reda ut vilket det är i din bil.
Ett grovt "höftskott", kolla hur stor säkring det är till värmarsystemet. Lägg ihop säkringens "A-värde till defrosterfläktens strömförbrukning, A-värde, om det fungerar så. Räkna om strömmen till Watt med formeln: P = U x I. P är Watt. U är Volt, i detta fallet 12 Volt. I är strömmen , Ampere.
Nu finns det visserligen marginaler på säkringen. Värmaren ligger inte alldeles på säkringens maxvärde. Men det blir en fingervisning. Har du totala Amperevärdet så blir det A x drifttiden. Så många Ampere måste du återladda.
Rörigt? Det blir lättare med tumregeln att lika länge som värmaren har varit igång, lika länge skall du köra och ladda batteriet med bilens egen generator. Detta är som sagt bara en tumregel. En tumregel tar ingen hänsyn till om du har en dålig generator eller dåligt batteri. Är det så, då faller tumregeln bort.