Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Kanske är fel del av forumet, men jag testar.

Hade inte min v60 för service hos Mekonomen. Dom hade gjort laddningsprov och fick tillbaka att den hade för högt laddningsvärde - 15.11V.

Är 15.11V verkligen högt? Farsan testade på sin v70 typ 2012 och fick samma värde, 15.1V.

Vill inte lämna in den för vidare felsökning och byte av prylar om det inte är någon fara. Har ingenting på bilen som tyder på hög spänning.

Får annars dubbelkolla med volvo. Det är kanske det bästa.
Min 2017 XC60 visar istället "Varning för låg batterispänning" inte så sällan.

Men Volvo service säger kör på till den ej går starta. Så får det väl bli trycka
bilen sönder knappen i taket om det händer. (Såvida den ej slutat fungera
pga för låg batterispänning :) .)

MVH
andreasp skrev: tis 24 nov 2020, 13:52 Hej

Kanske är fel del av forumet, men jag testar.

Hade inte min v60 för service hos Mekonomen. Dom hade gjort laddningsprov och fick tillbaka att den hade för högt laddningsvärde - 15.11V.

Är 15.11V verkligen högt? Farsan testade på sin v70 typ 2012 och fick samma värde, 15.1V.

Vill inte lämna in den för vidare felsökning och byte av prylar om det inte är någon fara. Har ingenting på bilen som tyder på hög spänning.

Får annars dubbelkolla med volvo. Det är kanske det bästa.
Jag skulle ställa 2 frågor till Mekonomen:

1, Vad säger att laddningsvärde - 15.11V är för högt på en Volvo V60? Säger Volvo själva det? Är det deras eget instrument som säger det?

2, Har dom tillgång till VIDA, och betalar Volvo för det? Om dom inte gör det, då är dom även rätt handikappade i sitt felsökande. Du har även inte tillgång till ev viktiga uppdatering, till motor, växellåda och alla övriga moduler.
OskarOskarsson skrev:Min 2017 XC60 visar istället "Varning för låg batterispänning" inte så sällan.

Men Volvo service säger kör på till den ej går starta. Så får det väl bli trycka

MVH
Då är det väl bättre att kolla batteriets status och isåfall byta, batterierna slits hårt på moderna bilar med bränslevärmare och kortkörningar om man inte kompletteringsladdar.
dannesk skrev: ons 25 nov 2020, 18:40
OskarOskarsson skrev:Min 2017 XC60 visar istället "Varning för låg batterispänning" inte så sällan.

MVH
Då är det väl bättre att kolla batteriets status och isåfall byta, batterierna slits hårt på moderna bilar med bränslevärmare och kortkörningar om man inte kompletteringsladdar.
Tack så mycket för rådet och det skall jag kolla närmre på.

Jag har ett Fluke 87 V mätinstrument så det är väl bara mäta
mellan batteripolerna - om det är 12V bör det vara OK?

Volvo service är vänliga och säger de kan hjälpa med vad som
(byta hjul tex men det gör jag hellre själv) så därför har jag ej
engagerat mig djupare i detta eller annat ... .

MVH
Underhållsfria eller ventilreglerade, slutna blyackumulatorer.

Den här typen kommer allt mer till användning och den synliga skillnaden är att du inte hittar några påfyllningshål för batterivattnet. Det gör det även besvärligt att kontrollera laddningen eftersom man inte kan använda en vanlig densitetsmätare på batterivätskan. Det enda sättet är att mäta batterispänningen och jämföra den med nedanstående tabell. För att det ska fungera så måste ni koppla bort batteriet helt från alla belastningar, hur små de än är. Sedan måste det stå i minst tre timmar och helst ett helt dygn! Mätvärdena gäller vid rumstemperatur men påverkas inte så mycket av temperaturen.

OBS! Den här tabellen gäller för slutna batterier med flytande syra. Har ni ett gelbatteri så stämmer inte tabellen. Gelbatterier har ca 0,3 volt högre spänning vid alla laddningsnivåer!

0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
Nya Volvo XC70 PHEV