Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har någon bytt multirem på de den nya motorserien bensinmotorerna från 2016? De har spännare av annan modell jämfört med tidigare.
De tidigare kunde man spänna upp med verktyg och bits. Fjädern i "stavform" till denna spännare är placerad ovan rullen. Genom den löper en tunn plåt där man kan se hål i plåten. Möjligtvis till att låsa den i ett uppspänt läge, men hur spänner man upp den?
Normalt, vill jag mena, byts ju även spännare och ev löphjul samtidigt som remmen. Du bör kunna se på den nya hur det är tänkt att fungera och hur den är låst i uppspänt läge?
Annars klipp den gamla remmen, byt spännare samt ev löphjul, montera nya remmen och släpp på låsningen :)

// Jonas
Spännaren behöver inte bytas så ofta som remmen. Låter och känns spännhjulet OK, kan det vänta. Vid sökning av denna reservdel på nätet fick jag endast en träff av fabrikat INA, detta kanske för att det är liten åtgång. Byte gjorde jag m.h.a att spänna upp rullen med lastspännare/ band. Då var bytet gjort på några minuter (det underlättar att ta av framhjulet och innerskärm och ta bort remmen den vägen).

Hej Länge sen jag hade Volvo, är lite s[…]

. Två biltransportfartyg har redan brunnit,[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

HJÄLP MED EL-FEL Volvo v70n 2007 2.4 bensin […]

Men där är något med ekonomiplane[…]