Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av david99
Hej

Sedan ett halvår har jag problem med att min V60 drar mycket olja. Vid senaste service byttes oljan. Det har nu gått några månader och bilen vill ha 0,5 liter olja. Jag tycker det känns som väldigt hög förbrukning, tidigare har jag aldrig varit med om att bilen behöver påfyllning av olja mellan service. Vet någon på detta forum hur mycket olja det är kvar när bilen tycker det är dags att fylla på? Vid service var oljenivån 5,2 liter.
Hur många mil har den gått sedan servicen gjordes?

Vet du att det var så mkt olja som det borde i den efter service eller kan det vara så att det egentligen fylldes på lite mindre än det skulle vara?
av eqt
Har du fyllt på olja själv vid ett tillfälle så har du egentligen inget att jämföra med vad gäller hög förbrukning. Som det sagts kan det vara så att service med oljebyte är boven. Hade en V60 som gick 20 000 mil i min ägo och jag fyllde på olja själv en gång, strax efter service. Vet även att flera som får fylla på en skvätt efter service (oftare än inte) vilket gör att jag ser ett samband.
av david99
Mätarställningen är drygt 10 000 mil. Den har gått 750 mil sedan senaste service, och då byttes oljan. Då var det 5,2 liter olja i motorn. Jag har inte fyllt på sedan service.
av dannesk
Om man ställer en fråga som detta varför specar man inte redan vid frågeställningen motortyp, årsmodell, miltal på bilen samt sträcka som körts sedan service så slipper andra gissa.

Några månader efter service är svårt att tolka att det är 750 mil och 0,5l på den sträckan är väl inte speciellt orimlig förbrukning. På mina tidigare 5-cyl bensinare så drog motorerna i genomsnitt ca1l mellan service på sträckan 1500mil vilket jag anser är helt OK.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
av agh39
dannesk skrev: ons 18 nov 2020, 16:17 Om man ställer en fråga som detta varför specar man inte redan vid frågeställningen motortyp, årsmodell, miltal på bilen samt sträcka som körts sedan service så slipper andra gissa.
++ Märkligt ändå, då TS skrivit 800 + inlägg?
Vad har den för motor eller har jag helt missat det? ;-)
agh39 skrev: ++ Märkligt ändå, då TS skrivit 800 + inlägg?
Nja,

"Totalt antal inlägg

2 - Visa användarens inlägg (0.00% av alla inlägg / 2.00 inlägg per dag)"
Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]