Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en v60 d4 2013. Har gått 21000 mil.

Varningslampan för avgasrening har just börjat lysa. Och såklart står det i instruktionsboken att bilen ska in på verkstad.

Finns det något man kan göra själv?
Jag tänker att jag kan:

1. köpa något bräsleadditiv för rengöring av partickelfilter

2. Köpa VIDA motsv. för att tvinga bilen att starta återgenereringen.

3. Såklart lämna in bilen för rengöring/regenerering av filtret eller betala multum för ett byte av filtret.

Vill såklart undvika att betala bilia en massa pengar om det kan undvikas. :-D
Ok, då är det nog något fel som är trasigt i värsta fall.
Så körning ska inte generera ett igensatt filter.

Bara få felkoder utlästa på Volvo-verkstan brukar ligga på runt 5-700:-, dvs utan någon som helst felsökning.
Råkade ut för det du beskrev för något år sedan. Lyckades inte ”köra av det” och starten resulterade i ”limp-mode”. Bilen fick skjuts till verkstaden och de fick tvinga fram en regenerering. Enligt vad jag fått höra så kan man mäta procenten sot i filtret och besluta om passande åtgärd därefter.

För mig slutade notan för den framtvingade regenerationen på runt 3 000 kr, utan rabatter. Det för att procenten sot översteg den mängd då man kan lösa problemet genom att köra en längre sträcka och bränna ur filtret, men understeg den nivå där man får lägga ut en svidande summa.
Perra83 skrev: ons 18 nov 2020, 21:38 Trodde inte att Volvo va så dyra på en tvingad regenerering.
Har man bara Vida så kan man starta regenereringen själv.

Bilia i Stockholm tar 2600kr, bara att koppla in VIDA och felsöka.

Så jag tror nog att den största kostnaden i detta är själva ”felsökningen”
945-92 Generatorbyte

Bytte från Denso till Bosch på en komp[…]

Moderna elbilar klara ju redan idag kyla utan n&[…]

Idag fick det bli tvätt, och byta ut det urus[…]

Mjukvarustrul XC60 2026

Ett tips är att kolla på integritetsins[…]