Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Tänkte montera fast batteriladdare i bilen men var har ni som har det gått in med kablarna i batterilådan? Bussigt om någon orkar fota ett snyggt montage. Har Calix system men funderar om jag ska montera deras laddare eller C tek? :love:
Användarvisningsbild
av Jacke12
Sambon har bilen till arbetet men skulle kunna ta bilder i eftermiddag.
av dannesk
Jag har monterat snabbkontakt för CTEK enl. nedan bilder på mina bilar.
IMG_6675.jpg
IMG_6675.jpg (287.91 KiB) Visad 1539 gånger
jordpunkt.jpg
jordpunkt.jpg (56.62 KiB) Visad 1539 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
fitur skrev: mån 16 nov 2020, 10:30 Är detta enbart användbart för laddhybrider?
Nej det är för underhållsladdning av ordinarie startbatteri.
Jag har en liknande dragning i min V60.
av Rådlös
Till laddhybrider finns nog egna system. Kolla dom två stora tillverkarna, Calix och DEFA.

TS fråga: Allt är bättre än inget. Men har du nu ett Calix system så är det ju lätt utbyggbart och säkert måttanpassat till din bilmodell m.m. med Calixsystem. Och du vet väl att Calix och Volvo är samma sak? Calix tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Även Ctech fungerar, men kanske inte alltid så måttanpassat. Men den som är händig kan säkert fixa det själv så det blir lika snyggt. Du har något bildexempel i tråden här. Om du har fler fordon, gräsklippartraktor, båt o.s.v. så är det naturligtvis en fördel att ha en lös laddare, typ Ctech som du kan flytta mellan dom olika batterierna. Lösa anslutningskablar med snabbkontakt att montera fast på olika fordon går att köpa på bl.a Clas Ohlson.
Bara så att inte någon tycker att vi är "enögda": Det finns fler "smartladdare" än Ctech. Men den har fått stå som någon sorts "De Factostandard eller riktmärke" för moderna batteriladdare. Därför nämner vi bara den vid namn. Kolla igenom dom större bilprylvaruhusen. Där finns fler fabrikat.
av dannesk
fitur skrev:Är detta enbart användbart för laddhybrider?
Nej, detta är som sagt för underhållsladdning av startbatteriet på diesel/bensinbilar.

Kan tipsa om bra pris på CTEK-laddaren jag har på Jula där man bl.a. får med powerbank och snabbkontakt för anslutning i bil:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... or-012222/
av fitur
dannesk skrev: mån 16 nov 2020, 16:11
fitur skrev:Är detta enbart användbart för laddhybrider?
Nej, detta är som sagt för underhållsladdning av startbatteriet på diesel/bensinbilar.

Kan tipsa om bra pris på CTEK-laddaren jag har på Jula där man bl.a. får med powerbank och snabbkontakt för anslutning i bil:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... or-012222/
Perfekt. Mitt batteri varnar för låg spänning. Detta kanske är något för mig innan jag byter batteri.
av dannesk
fitur skrev:Perfekt. Mitt batteri varnar för låg spänning. Detta kanske är något för mig innan jag byter batteri.
Ja det tycker jag för även om du byter batteri så behöver du nog ladda ändå beroende hur du kör, använder bränslevärmare osv. Du kan även kolla batteriet med en batteritestare för att se statusen på batteriet.
av Rådlös
Dannesk: Du har en poäng här. Du skriver att om man har en bränslevärmare då behöver man kompletteringsladda. Det gör man ju då med en lös, flyttbar laddare, typ Ctech. (eller annat)
För om man har bränslevärmare så är det inte så vanligt att man elintag till en Calix eller DEFA-anläggning. Dom har ju annars färdiga "Pluginladdare" i sina system. Dom sitter fast monterade och får nätspänning genom elintaget i "grillen".
Jag har faktiskt haft både bränslevärmare och elmotorvärmare i en Volvo 245 -92, men det är en speciell historia.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]