Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Ska byta bromsbelägg på min V60 2015 som har elektrisk parkeringsbroms, har googlat runt lite och verkar vara lite problematiskt att byta bakre belägg men vet någon här ifall det även är problematiskt för de främme däcken? Tänkte jag kunde börja byta fram åtminstone själv isåfall, så får jag lämna in bilen sen så de kan byta de bakre.

Ypperligt tacksam ifall någon har svar :)
addefet skrev: mån 02 nov 2020, 20:35 Åh tack så mycket, såg inte så svårt ut bak heller!! Ett jättetack ska ni ha för svar :)
Det är som sagt inte svårt. Backa elmotorn när oket sitter kvar på bilen. Kopplar du plus och minus fel spänner du bara åt handbromsen, då är det bara att polvända. Kolven pressar du in som vilket bromsok som helst när motorn (mekanismen) är backad.
Kör inte för långt med batteriet bara. Ett enklare sätt kan vara att släppa motorn via de två torxskruvarna, där bakom sitter en större torx. vrid på den till ändläget och pressa sedan in kolven med en stor polygrip eller liknande.
rob1988 skrev:Kör inte för långt med batteriet bara. Ett enklare sätt kan vara att släppa motorn via de två torxskruvarna, där bakom sitter en större torx. vrid på den till ändläget och pressa sedan in kolven med en stor polygrip eller liknande.
Nu har inte jag gjort det manuellt med batteri endast satt motorerna i serviceläge med handdator. Kan man verkligen backa motorerna för långt, man märker väl när de kommer i ändläge? Tror motorerna gick i ca 15-20sek när jag backade mina innan de stannade. Det är ju krångligare att demontera motorerna då man får vara lite försiktig, behöver rengöra och skruva manuellt.
installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]