Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoJ
V60 T3 -17, 7000 mil, fullservad.
Sedan en vecka ett metalliskt, vinande missljud.
Det verkar komma från höger fram på bilen.
Ljudet hörs när bilen rullar i 50-70 km/h. Inte när bilen står stilla.
Här https://youtu.be/3u6BRfwxvcc finns ett filmklipp inspelat från passagerarsidan med nedhissad ruta.
Vad kan det vara? Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
av fjohan82
Gissar att en sten har fastnat nånstans vid bromsarna/bromsskölden.
Testa att backa och se om det lossnar.
av VolvoJ
Tack för input! Det är nog en bra gissning. Har testat att backa svänga, bromsa hårt, bromsa försiktigt, men missljudet kvarstår. Kräver antagligen demontering och närmare inspektion.

Fler tips på vad man bör leta efter mottages tacksamt!
av VolvoJ
Lite uppdatering! Problemet finns kvar. Det kommer och går, vilket gör det svårt att felsöka.

Bilen har nu varit inne på årsservice hos volvoauktoriserad verkstad och i samband med det gjordes felsökning: En bromssköld justerades och sedan provkörning, inget missljud.
Jag hämtade bilen, inget missljud, men sen var det tillbaka igen (troligt att den justerade bromsskölden varken gjorde till eller från).

Jag testade att byta till vinterhjul och gjorde också en noggrann lekmannamässig visuell kontroll av bromsar etc utan att hitta något avvikande. Sedan var det tyst, i några kilometer, efter ett litet gupp kom ljudet tillbaka!
av VolvoJ
Tack för input!

@Vojje: Hjullager är ju en kandidat! Serviceteknikern som tittade på bilen i tisdags avfärdade dock hjullager eftersom ljudet kommer och går. Borde ljudet alltid finnas där vid likvärdig belastning?

@Frippe64: Svårt att avgöra hur ljudet påverkas av att svänga eftersom det är lite till och från, kommer först vid en viss hastighet och reflekteras olika mycket beroende på vad som finns bredvid vägen. Har dessutom mest kört på tättrafikerade trafikleder sedan problemet uppstod. Jag ska ta en provtur ikväll och se om jag kan få till några bra svängar!
Fick likadant oljud på min v60, verkstan misstänkte sten/grus som kilat fast sej.
Slapp lämna in för rengörning, det släppte själv efter några turer med hårda inbromsningar samt backa, svänga och bromsa.

En annan bil fick vi lämna in, där hittades en sten på ca: 5*5 mm... slipad och fin! 😁👍 den fick vi behålla som minne! 😂🤣

Lycka till!
av VolvoJ
Uppdatering!

Kan inte märka någon skillnad när jag svänger, men har haft lite begränsade svängmöjligheter när missljudet har hörts.

Idag var bilen inne på felsökning hos Opus (man kan köpa en tjänst liknande en bilprovning, fast resultatet rapporteras inte till Transportstyrelsen). Det blev en grundlig genomgång av hjulupphängning, underrede, bromsar, hjullager etc. Inga avvikelser, tvärt om: "det ser väldigt bra ut". Men det fanns en liten detalj: Slitagekanten på bromsskivan höger fram var som lite polerad, så såg det inte ut på vänster fram. Det indikerar ju att det skulle kunna finnas något inne i bromsskölden, men hur kan man göra för att se vad som finns i bromsskölden? Försökte när jag bytte hjul häromkvällen.
Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]