Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IngemarB
Relativt nybliven ägare av en V60 -18.
Väldigt "omekanisk" men brukar kunna byta däck iaf :-(
När jag skulle sätta på vinterdäcken så lossade jag
5 bultar men när jag skulle lyfta av däcket så satt det fast.
Efter lite lönlösa försök att rucka på däcken så trodde jag
fälgen rostat fast vilket hänt mig tidigare på andra bilar.
Detta är min första Volvo.....
En snilleblixt eller kanske hellre sunt förnuft :-) fick mig att
lossa på plastkapseln i mitten.
Där satt en centrumbult vilket var en nyhet för mig och inte stod det i manualen
heller. Den föreföll vara 13 mm, medan de yttre fälgbultarna är 19 mm.
Nu hade jag ingen krafthylsa för den så däckbytet fick vänta.
Min fråga är, varför har Volvo denna och varför inte samma dimension som övriga bultar?
Vilket vridmoment ska den dras åt med? Samma som fälgarna?
Nåt annat speciellt man ska tänka på?
Jag tar för givet att den ska lossas för att kunna byta däck.
Sedan undrar jag också hur klokt det är att behålla de låsbara bultarna.
Visserligen försvårar det stöld, men jag är livrädd för att dra sönder dom och behöva betala
en reparation för att borra loss dom...
Är jag dum som tar bort och ersätter med vanlig bult?
Du ska inte ta av "centrumbult"
det är nog som du skrev att fälgen har rostat fast
Ok, då är jag med. Frågan är då vad som är bästa sätt att lossa en fastrostad fälg?
Har sprutat 5-56 där det ser ut som att skarven är.
Finns det nåt annat sätt eller är det bara och gå till en däckfirma och låta dom fixa det?
Lossa INTE "centrum bulten" som du kallar det för att byta däcken. Hjälper det inte att sparka och slå på däcket så kan man köra loss det. Skruva i alla bultarna nästan hela vägen men lämna ett par gängvarv så däcket kan lossna från bromsskivan. Kör sakta och gör tvära svängar så brukar det lossna.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Jag förstår vad du menar med "Väldigt omekanisk" :-)
Låter som du gett dig på att byta ett framhjul . Den bulten som man använder en 13mm hylsa till håller fast drivaxeln och skall inte lossas.

Gissar att du har aluminiumfälgar så de har inte rostat fast eftersom aluminium inte kan rosta.

Hissa upp bilen, lossa hjulbultarna och sparka med hälen på däcket så brukar det lossna ganska lätt. Ta en stålborste och gör rent där fälgen suttit.
Haha..man kan inte var bäst på allt. Men jag är ärlig iaf.
Försökte sparka på däcket men får nog anlita en kickboxare. Skämt åsido så tack för tipsen och jag lovar att ge fan i centrumbulten :-)
Däcken bytta och det blev en kombination av sparkar, det snillrika tipset att ”köra loss” och en annan variant som jag hittade på nätet och nu har döpt till ”däck-släggan”
Du tar ett annat däck och dunkar kraftigt till däcket som sitter fast. Gummi mot gummi men det blir en rejäl kyss.
Kan inte vetenskapligt säga vad som var bäst dock.
Men nu är fanskapet till däck bytta
berrabus skrev: sön 11 okt 2020, 13:33 Gissar att du har aluminiumfälgar så de har inte rostat fast eftersom aluminium inte kan rosta.
Det kallas inte rost utan korrosion men visst korroderar aluminium. Gjutgods brukar ha några procent magnesium inblandat vilket gör det hela ännu mer benäget att korrodera i sällskap av saltvatten.
Bultar man sen aluminium mot ett nav av stål och tillsätter saltvatten så har man en utmärkt korrosionscell (borde faktiskt gå att använda som batteri :-D )
Lägg lite fett runt centrumhylsan på navet och även ett tunt lager på monteringsytan innan fälgen monteras så försvinner problemet till nästa gång.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Ingemar... Lämna in bilen för hjulskifte. Att spekulera i om du skall lossa bulten för drivaxeln kan sluta i att du utsätter dig själv och andra för livsfara. Alla behöver inte vara experter på att byta hjul. Inget fel med att lämna in bilen och få handräckning.
installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]