- sön 04 okt 2020, 22:29
#1405501
@dannesk Med tanke på dom begränsningar helljuset och ej acceptabla segheten all xenon har så är LED optimalt även om det inte lyser längst eller "mest", med det är heller inte det bästa om man kan få bredare ljusbild med LED, sen fixar man längden med extraljus/ramp. Man spar dessutom ström som man bättre spenderar i tex en LED ramp/extraljus. Xenon kan heller aldrig få korrekt ljusbild med den skärpa man ska ha, det går numer med LED, iaf. i H7 reflektor med tex. OWL vars små ZES-dioder ligger närmast ljusintensitet en vanlig glödtråd och kan ersätta en glödlampa utan att det blir tok som tex xenon erbjuder pga mycket lägre ljusintensitet pga större yta av "glödtråd". Vill man ha mest ljus men inte där man vill ha det så är xenon att föredra då det lyser lite hur som helst och ofokuserat, ohomogent och kostar ström samt risken att bränna dyr elektronik alltid finns och kräver dyra lösninigar i form acv SSD relä alt transientskydd vilket knappt någon monterar, det dras mer ofta än sällan direkt från resp lampa så bilens kablage driver xenonballasten.
Gav upp xenon i helljuset för mer än 4 år sedan när LED blev bättre och bättre, idag fullt ut ersätta halogenlampa. Kommer aldrig köra xenon i helljuset mera, troligen blir det LED även i halvljuset på nästa bil när det är bestämt vad det blir, helst aktiv sådan så det "bländar" extra mycket för dom som inte är vana vid bra ljus på mötande bilar.
MEN alla är vi olika, vissa förvirrade tror xenon är lösningen på att slippa extraljus, vilket inte stämmer på nåt vis då helljuset alltid endast är komplement till bättre ljus, inte ersättning..
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..