Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roger67
Jag har en Volvo XC 60 2015 skulle vilja byta ut helljuset som är en vanlig halogenlampa till något starkare
med vitare sken. Är det någon här som har provat sig fram till någon bra lösning om det nu finns någon?

Jag bor i mörka Norrland och vill ha mer ljus på vintern.
av berrabus
Roger67 skrev:Jag har en Volvo XC 60 2015 skulle vilja byta ut helljuset som är en vanlig halogenlampa till något starkare
med vitare sken. Är det någon här som har provat sig fram till någon bra lösning om det nu finns någon?

Jag bor i mörka Norrland och vill ha mer ljus på vintern.
Första tipset är att söka i forumet :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Halogen tappar massor med ljusstyrka långt innan glödtråden slutligen går av.
Nya lampor (av bra sort, kör själv Philips x-tremevision) gör underverk, kolla att reflektorer och glas är helt rena också
Användarvisningsbild
av ER
Nackdelen med trimmade halogenlampor som xtremevision och nightbreaker är fortfarande en fruktansvärt kort livslängd utan att ge sådär mycket extra i ljusflöde oavsett hel eller halvljus.
XC60 gör sig dessutom bra med en ramp modell 40-42" bred av kvalitetsmärke på taket anpassad för ändamålet dvs. "smal" ljusbild upp/ner så ljuset hamnar på vägen framåt och inte på motorhuven eller som lågt monterad ramp av fel variant, sen LED i helljuset för färgharmoni. Mer bang for the buck går inte att få och samtidigt undvika xenonsjukdomar med extra säkerhetsåtgärder i form av transientskydd, SSD relän osv. och ändå komma runt sensorernas helvete som inte gör montage av riktiga ljus i fronten möjlig då dom stör på ett eller annat vis i nosen.
av Jonas_latt
Jag har en xc60 12. Jag kör led ramp innanför gallret vid spoiler och xenon lampor 70w i helljuset.
Helt okej ljus.
av berrabus
Jonas_latt skrev:Jag har en xc60 12. Jag kör led ramp innanför gallret vid spoiler och xenon lampor 70w i helljuset.
Helt okej ljus.
Jag har också xenon på helljuset och är jättenöjd.

Ja jag vet att jag kommer få kommentarer att LED är så mkt bättre, bättre ljus och bättre ljus bild men det bjuder jag på :-)
Huvudsaken är att jag tycker det är bra
av dannesk
berrabus skrev:
Jonas_latt skrev:Jag har en xc60 12. Jag kör led ramp innanför gallret vid spoiler och xenon lampor 70w i helljuset.
Helt okej ljus.
Jag har också xenon på helljuset och är jättenöjd.

Ja jag vet att jag kommer få kommentarer att LED är så mkt bättre, bättre ljus och bättre ljus bild men det bjuder jag på :-)
Huvudsaken är att jag tycker det är bra
Är LED-lampor i original reflektorer ens bättre än Xenon? Har sett flera med LED men de har ju bara gett synligt starkare lampor på bilen och direkt framför det har inte gett bättre eller längre ljusbild gentemot Xenon men jag kan ha fel.
Användarvisningsbild
av ER
@dannesk Med tanke på dom begränsningar helljuset och ej acceptabla segheten all xenon har så är LED optimalt även om det inte lyser längst eller "mest", med det är heller inte det bästa om man kan få bredare ljusbild med LED, sen fixar man längden med extraljus/ramp. Man spar dessutom ström som man bättre spenderar i tex en LED ramp/extraljus. Xenon kan heller aldrig få korrekt ljusbild med den skärpa man ska ha, det går numer med LED, iaf. i H7 reflektor med tex. OWL vars små ZES-dioder ligger närmast ljusintensitet en vanlig glödtråd och kan ersätta en glödlampa utan att det blir tok som tex xenon erbjuder pga mycket lägre ljusintensitet pga större yta av "glödtråd". Vill man ha mest ljus men inte där man vill ha det så är xenon att föredra då det lyser lite hur som helst och ofokuserat, ohomogent och kostar ström samt risken att bränna dyr elektronik alltid finns och kräver dyra lösninigar i form acv SSD relä alt transientskydd vilket knappt någon monterar, det dras mer ofta än sällan direkt från resp lampa så bilens kablage driver xenonballasten.
Gav upp xenon i helljuset för mer än 4 år sedan när LED blev bättre och bättre, idag fullt ut ersätta halogenlampa. Kommer aldrig köra xenon i helljuset mera, troligen blir det LED även i halvljuset på nästa bil när det är bestämt vad det blir, helst aktiv sådan så det "bländar" extra mycket för dom som inte är vana vid bra ljus på mötande bilar.
MEN alla är vi olika, vissa förvirrade tror xenon är lösningen på att slippa extraljus, vilket inte stämmer på nåt vis då helljuset alltid endast är komplement till bättre ljus, inte ersättning..
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw