Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larasp
#1404546
Jag har felsökt min Volvo V60, T3 automat 2013, utan att hitta felet ett tag nu. Två tydliga symtom:

1. Vid jämn gas, under 2000 varv, så svajar varvtalet, man hör det på motorljudet och ser det på varvräknare. Speciellt utmärkande i uppförsbacke/alternativt med släp. Så fort 2000 varv passerats så är det inte längre störande.

2. Vid rejäl gasning så pumpar sig också varvtalet upp i vissa situationer, har speciellt märkt det när jag gasat vid motorvägspåfart.

På tomgång går bilen perfekt, startar också alltid utan problem. Inte väderberoende. Bilmekaniker har inte hittat några felkoder. På Mmekanikers uppmaning har tändsift bytts och även en rejäl dos K-sprit hällt i tanken. Kändes som om tändsiftsbyte gjorde att bilen gick lite jämnar först, men nu är det lika illa som innnan.

När jag läser i forumet så ser jag liknande problem i några trådar. Det kan vara växellådsrelaterat och kräva byta av växellådsolja, det kan vara trasig tändspole, det kan vara gasspjällsrelaterat, problem med luftmassemätare ...

Hur hittar man vad det är? Tips på bra mekaniker i GBG region? Man vill ju helst inte byta allt på chans, kostar ju en del

mvh
Lars
#1404549
Powershift-låda....
Jag satsar på att det är oljebyte i lådan som krävs, men det kan såklart vara något annat också.
Är felkoder utlästa (hos Volvo) med Volvos VIDA?
Hur långt har bilen rullat? Är oljan i lådan bytt tidigare?
#1404572
Hej,

Tack för svar, växellåda är Geartronic och bilen gått 10 000mil. Olja inte bytt tidigare. Tror inte mekaniker jag anlitade hade Vida mjukvaran. Jag får leta upp någon som har det. Något mer tips om hur man kan bli mer säker på att det är oljebyte som krävs eller om det kan vara exempelvis tändspole?

mvh Lars
#1404583
Knappast en Geartronic kopplad till den Ford Ecoboost-motorn...

Att läsa ut om motorn registrerar någon fel, t.ex. misständningar är väl en bra början.
#1404618
Hej,

tack för svar. Jag vet inte hur man skiljer de olika växellådorna åt, den känns inte rapp på något sätt, så det bör inte vara en powershiftlåda. Hur vet man vilken låda den har?
#1404635
Sökte runt själv, det är denna låda enligt en volvo-sida : MPS6-7 2WD, det skall väl vara en powershift låda. Bra att veta även om det inte löser något problem för mig.
HAr aldrig funnits något distinkt i denna lådas växlingar, det trodde jag att man kunde förvänta sig av en powershift låda.
#1404702
Har den gått 10 000 mil utan oljebyte, då är det 2 snabba byten inkl filter som gäller.
Har du tur så försvinner det.
Jag minns inte vilken intervall du har (6-8-9000) men oavsett är alla för långa, 3-4000 mil är betydligt mer nyktert.

Det är powershift dubbelkopplingslåda, och det är sällsynt viktigt att sköta byten av olja.

https://m.autodoc.se/vaico/7625008
#1404734
Hej,

tack för svar. Jag var och fick felkoder utlästa nu på morgonen hos mekaniker, han pratade om någon givare för ingående axel som ibland gav felmeddelande, nästa steg hos honom är att han skulle prata med en växellådsspecialist. Men vad jag vet är aldrig olja bytt , så det känns ju som det borde vara nästa steg. Två snabba byten, menar du att ett byte inte räcker?

mvh
Lars
#1407440
Hej, olja nu bytt och bilen beter sig betydligt bättre. Mer distinkta växlingar, mindre "slirande" vid start och varvtalssvävandet nästan helt bort (kanske har jag utvecklat en överkänslighet mot svajande varvtal). Oljan som tappades ut såg tydligen förfärlig ut enligt mekanikern. Håller tummarna för att inget tagit skada. Tack för feedback från forumet.

Fin bil men tråkigt att handla av Sveriges[…]

Sensus skärmen låser sig

Okej, ja nu sa Sambon att de fungerade igen. Hoppa[…]

Lika bra att byta bromsvätskan om den inte […]

Byta till nya baklyktor??

Det går långsamt framåt ;-) F&o[…]