Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fitur
Jag är i startgroparna att köpa takräcke och takbox. Såg på Bilia att ett takräcke från Volvo kostar 2100kr medan en Thule Edge WingBar kommer i flera komponenter för omkring 4500kr.

Vilket takräcke är att föredra? Är det från Volvo ett komplett kit eller förväntas jag köpa till delar och det blir lika dyrt som det från Thule?
Självklart lite vackrare utan utstickande delar på sidorna men kan knappt vara värt 2000kr?
Jag bytte ifrån Volvos original till Thule Wingbar Edge på min XC60 för att få en snyggare utseende och att takboxen kom närmare taket. Hade Wingbar Edge på min tidigare V70 också och var väldigt nöjd. Se bild för jämförelse på utseende och höjden mellan dom, den nya modellen på Thules har lite annan design på fötterna.

Volvos takräcke är komplett och man behöver inte komplettera det, brukar kampanjas för runt 1800kr.

Wingbar Edge måste kompletteras med en fotsats för just din bil och jag ser att dom säljs idag för mellan 2200-3100kr + fotsats ca 500kr. Jag köpte mitt på kampanj för några år sedan för 2400kr komplett.
IMG_2805.JPG
IMG_2805.JPG (645.22 KiB) Visad 9641 gånger
Tack för ett jättebra svar! Mindre luftpelare mellan takbox och bilens tak ger väl mindre luftmotstånd eller har jag fel?

Hur är det med tillbehör? Fungerar Volvos till Thule och vice versa?
Ja det bör ge mindre luftmotsånd, det visslar inte lik mkt med Wingbar heller. Det är samma T-spår och gummilister på båda takräckerna, det är Thule som är tillverkare på Volvos också så tillbehören ska funka på båda.

Jag använder mitt takräcke till min Thule takbox med gripklor, otroligt enkelt och snabbt att montera av och på den.
Har köpt Volvo original begagnat och blev lite fundersam på momentnyckeln.
Är det bara hålla i den runda delen och så ska det klicka till (som vanligt) vid rätt moment?
Vill ju inte dra för hårt bara för att testa om det klickar :-o
Ja det är bara att vrida med nyckeln tills det klickar, går inte att vrida för hårt med den nyckeln.
Är inte Thules opraktiskt om man vill förankra något så att lasten ligger mot ena kanten? Lägger ofta band så att det ligger under stången utanför foten. Men kanske inget man saknar?
Jag har Volvo Original med Volologgor på fötterna som är just Thules Wing Bar men inte Edge. Har däremot Wing Bar Edge också till boxen och med vanliga fötter för rails till cykelhållarna. Så Volvos räcken är Thules grejor och helt kompatilbelt. Finns i olika rör och rörlängder om man vill ha vanliga fötter. Thule hittas ofta till bra pris på nätbutikerna eller så kollar man hemsidan och köper liknande från annan bil på exempelvis Blocket och köper en fotsats till just din bil. Oftast så är det samma mellan olika bilar och bilmärke med olika fotsatser pga skillnader i bilens rails utformning. Så man kan köpa billigt begagnat.
Jag har också Volvo-original, men bytte nyss Thules-lås i dem (vill ha samma nyckel till box och skidställ) och alla delar verkar vara 100% identiska med Thules motsvarande. Har har Thule på alla mina bilar de senaste årtiondet.

Hej Länge sen jag hade Volvo, är lite s[…]

. Två biltransportfartyg har redan brunnit,[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

HJÄLP MED EL-FEL Volvo v70n 2007 2.4 bensin […]

Men där är något med ekonomiplane[…]