Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Bytte själv beläggen på en Volvo V60 från 2015. Naturligtvis har den elektronisk handbroms. Jag plockade isär motorerna till handbromsen på vardera sida, drog in dem manuellt med en T40 Torx, pressade ihop kolven och monterade nya belägg. Så långt inga problem och jag har gjort proceduren förr på andra Volvos med liknande system.

Men nu är bromspedalen svampig. Om jag pumpar upp trycket så sjunker pedalen sakta mot golvet - ungefär som det vore luft i systemet. Jag har inte rört hydrauliken, och det roliga är att om jag slår av bilen och pumpar upp trycket, så behåller den det och är stum och fin. Så fenomenet uppstår bara när bilen är påslagen.

Är det någon elektronisk justering som måste till för att det ska fungera, eller vad missar jag?

Tack på förhand!
Hellhoff skrev: tor 23 jul 2020, 12:25 Hej!
Om jag pumpar upp trycket så sjunker pedalen sakta mot golvet ..
Det tyder snarare på att det läcker bromsvätska någonstans, har man luft i systemet så fjädrar pedalen men sjunka ska den inte göra. Har du haft loss slangkopplingar eller luftningsnipplar och inte fått dem täta? Läckage förbi en o-ring i ett bromsok ger samma symptom (kanske blev skadad om du tryckte tillbaka en rostig kolv?), likaså dålig kolvpackning i huvudcylindern (då brukar pedalen sjunka om man trampar försiktigt men hålla trycket om man stampar till distinkt). Man ska undvika att trampa pedalen i botten när man jobbar med bromsarna, det är inte ovanligt att kolvpackningen tar stryk då.
Ha koll på om nivån i bromsvätskebehållaren sjunker, det tyder på läckande o-ringar , luftnipplar eller slangkopplingar..
Tack för alla svar. Jag summerar svaret till er, handbromsen har lagts i och ur upprepade gånger. Inga av delarna är särskilt slitna, skivorna är obytta men bra - det mesta är mycket fräscht. Problemet märks definitivt vid körning och bromsarna är usla för tillfället.

Jag håller med om att det verkar som ett läckage, men jag har inte rört det hydrauliska systemet, bromsvätskenivån ligger fint vid MAX-strecket och har inte flyttat på sig. Inget synligt läckage på nipplar eller kolvar, och inget dropp av bromsvätska på golvet.

Jag fick ju justera in elmotorerna för hand, för att kunna pressa in kolven. Jag lämnade dem i detta läge. Min misstanke är att de helt enkelt inte har justerats ut automatiskt, så kolven ligger för långt ifrån. Jag undrar om jag inte i detta läge kan sätta en invändig torx på justeringstappen på oket, dra ut kolven tills den tar i beläggen och sedan justera tillbaka något för att sedan bygga på elmotorerna.

Enda frågeställningen jag har med detta är om det kan bli galet om man justerar på oket och sedan elmotorn står i "helt fel läge" i förhållande till kolvjusteringen på oket. Men om systemet är "smart" och självjusterar är detta kanske ett icke-problem?
Jag skulle först prova att låna en dator och sätt bromsen i serviceläge och sedan ta dom ur serviceläge för att utesluta att något blivit galet med ljusteringen.
Sluta plocka isär motorerna till handbromsen, köp en felkodsläsare som du kan ställa bromsarna i serviceläge. Motorerna till handbromsen går allt för ofta sönder när man drar åt skruvarna på motorn. Och oftast blir det inte tätt, det läcker in vatten och det börjar rosta.
VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.