Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av p1ngwin
#1383360
Hej!

Min sambos bil har en felkod som lyder
ECM-P11182A Grenrör lufttemperatur krets låg allmän signal misslyckanden- signalen fastnat I rad
ECM-P111922 Grenrör lufttemperatur krets högallmänt signal misslyckanden- signalen amplitud

Jag har sökt o sökt, hittar en del om EGR samt map-sensorn på insuget. Är det något annat det kan vara? Skall ta kontakt med verkstad och kolla upp det men tänkte först kolla om det finns någon som kan något om detta o förklara mer vad det är för del samt varför det blir så? :)

Har dock märkt att den har dragit lite kylarvätska har nu fyllt på cirka 1 liter efter 500-600 mil i 3 omgångar, kan detta ha ett samband med något?

Motorn är en D4 från 2017

Bild
Användarvisningsbild
av Cotag
#1383369
Om du nu har konstaterat att koderna är från sensorn på insuget så går den att plocka ur och rengöra. Grundproblemet brukar ju tyvärr vara att insuget är knökfullt med sot.

Det finns en del bilar med VEA på forumet som börjat dra vatten, inte sällan direkt efter senaste "slanguppdateringen" av EGR-kylaren. Kylaren går antagligen lite varmare och den börjar läcka kylarvätska internt. Har du inget externt kylvattenläckage så kan ett råd vara att kika på den kylaren först.

Tyvärr finns det även en del VEA på forumet med blåsta toppackningar och spruckna block.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1383657
Den bör kanske täcka om du är inom 5 år/8000 mil . Några på forumet har fått nya EGR-ventiler/kylare medan en del har fått pröjsa själv, misstänker att det underlättar i snacket med verkstan om man vet vad som ungefär gäller innan man rullar dit.

Har bilen fått åtgärdat återkallelse R29939 eller liknande nyligen?
Lästips , sista 5 sidorna i denna tråd: viewtopic.php?f=56&t=150647&start=110
Användarvisningsbild
av p1ngwin
#1383846
@Cotag, Jag vet inte då vi köpte bilen för någon månad sen, när kom den återkallelsen? den har varit servad på volvo men den kanske kom efter senaste servicen som var 10 månader sen :) skall åka in imorgon och snacka med dom.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1383889
"Någon månad" låter som du är inom tiden för att bara reklamera felet till handlaren, dvs om ni inte köpt privat.

Exakt när återkallelsen är gjord beror på bilmodell och motorkod, började väl i slutet på förra året och pågår fortfarande.
Den handlar om att några bilar har tagit eld, troligen är det sotuppbyggnad i inuget (pga kass EGR-konstruktion) som tar fyr.
Problemet sägs nu vara löst genom att man låter EGR-kylaren gå lite varmare, vad jag förstått så kondenserar inte avgaserna så hårt i kylaren då och klistrar inte igen insuget mer. Om det är önsketänkande eller en "final solution" återstår väl att se.

Att Map-sensorn klistrar igen är också ett symptom på samma grundfel, kass EGR-funktion och sot i insuget.
Här är en bild på hur min såg ut: viewtopic.php?p=1372314#p1372314

Tråd om "sambaankans" bil som tog kylarvaten och slutade med motorbyte: viewtopic.php?f=70&t=149093
Användarvisningsbild
av p1ngwin
#1384050
@Cotag,

Köpte den privat så blir ju lite svårt med reklamation. Men bilen går som den skall osv, så frågan är om man byter t-map sensorn och då kanske man får bort felkoden? eller avvakta och se vad mek säger? Tycker bilen drar ganska mycket för att endast vara framhjulsdriven. 0.65-0.7 enligt mätaren, kanske är normala siffror? Tycker vanliga v60 med likadan motor ligger ju lägre än så.

Skall ta in bilen och lyfta upp och se ifall man kan se något synligt läckage först. Är det inget synligt så får det nog bli in på volvo för felsökning.
av Peter12345
#1384826
Informationen från MAP och E-MAP givare kan jämföras i Car Scanner ELM OBD2 appen (Android eller iOS), även i din D4:n från 2017 .
Det är kanske E-MAP röret som är igensatt...
Användarvisningsbild
av p1ngwin
#1387352
Uppdatering!

Tänker att jag vill ju givetvis dela med mig utav mina erfarenheter. Vi lämnade in bilen på felsökning då den började dricka mer o mer kylarvätska. Det visade sig ganska snabbt att EGR var spräckt. Bilen hade rullat 78*0 mil någonting, Volvo tog allting inklusive felsökningen. Känns skönt att den är utbytt och nu klarar sig förhoppningsvis bilen sig något år till. De passade även på att göra senaste aktionen som volvo gått ut med och bygga om kylsystemet. Snart dags för bas service också :)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1387411
Skönt att det löste sig så smidigt och billigt för er.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen