Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KajsaEngstroem
Hej
Står inför vad som för mig är ett stort köp, en ny bil.
Har kollat och provkört en Volvo v60 d2 från 2013 som gått 14 000 mil och vill ha alla era tips på vad jag ska undersöka innan jag slår till?
Den är servad varje år och allt jag kan se själv på bilen ser fint ut.
Enligt volvo ska ju kamremmen nu bytas vid 18 000 mil (de nya restriktionerna gällde ju enbart bilar från 2014 o framåt) kan man lita på det?

Ge mig alla råd o tankar om denna modell, ska enbart användas som ren familjebil :)
av gizzmokula
D2 har byte redan vid 14000 mil i alla fall på min 2014 så det bör vara gjort eller så är det läge att pruta rejält.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av xile
KajsaEngstroem skrev:Säljaren sa att det var vid 18 000 mil eller år 2023. Vart kan man tripellkolla detta?
Kolla på hemsidan car.info
Skriv in regnr, scrolla ner och klicka på orangea plustecknet, klicka sedan på motor & prestanda så står det serviceintervallen där på kamremBild

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
xile skrev:
KajsaEngstroem skrev:Säljaren sa att det var vid 18 000 mil eller år 2023. Vart kan man tripellkolla detta?
Kolla på hemsidan car.info
Skriv in regnr, scrolla ner och klicka på orangea plustecknet, klicka sedan på motor & prestanda så står det serviceintervallen där på kamrem

Den sidan litar inte jag på till 100%. Finns flera allvarliga fel. Står att min bil har KAMKEDJA!!! (XC60 T5 2017) Nej den har kamrem...
Användarvisningsbild
av fjohan82
Är inte remmen bytt hade jag avstått från just den bilen, om inte priset är väldigt bra.
Det kosta ett antal tusenlappar för en sådan service med byte av remmen....
Användarvisningsbild
av xile
KajsaEngstroem skrev:Hmmm ja enligt carinfo ska den bytas nu vid 14 000 så litar inte på säljaren som sa 18 000 och att de bara var ”att tuta o köra”
Nja, skulle inte heller lita på säljaren, såvida det inte står något annorlunda i serviceboken. I vissa fall kan det stå fel på car.info men det är väldigt sällan. Be han visa dig service/instruktionsboken där det står att remmen skall bytas på 18.000mil. Bild

av KajsaEngstroem
Den va ute för 79 900 och med det tycker jag inte att kamremmen ska behöva bytas nu. Lite småskavanker kan jag ju ta men priset var inte heller diskuterbart så går vidare

Tack för alla tips o råd!

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]