Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ludlob
Hej,
Försökt luska fram lite info om hur awd fungerar i v60 hybriden? Det är alltså årsmodell 16-18 jag är intresserad av.

Går i tankarna att byta till en plugin för att ta mig till jobbet och hem på mer eller mindre bara el, hur kul är inte det mot plånboken?

Jag vill ha awd då jag åker mycket till fjällen och stugan ligger högst upp på en sjuhelsike backe, alltid skönt att ta sig upp på första försöket :-D

Till frågan:

Hur står sig AWD i denna biltyp? Batterier är alltså 0% men kommer awd alltid att vara där som en vanlig v60 awd, eller måste jag vara reserverad och bara klicka i AWD-knappen när jag är vid backen?
Förstått att det finns kräm kvar till awd trots 0%, men inte fått reda på hur pålitlig den är och hur länge den orkar.

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Funk
Förstått att det finns kräm kvar till awd trots 0%, men inte fått reda på hur pålitlig den är och hur länge den orkar.
Generatorn som laddar hybridbatteriet ger ström som i chargeläge om det behövs och ihop med batterireserven räcker det till drift med AWD.

/Thomas
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Normalt så har bilen alltid en batterireserv som ligger och väntar på att få användas, tex om bilen rullar ut och kanske bara behöver lite knuff, då kan det ske med elmotor, systemet reglerar det helt automatiskt och använder det som är mest effektivt i varje given situaition. Har själv en D6 och den har ju samma drivlina men några fler hästar. Kör man tex i fjällen och vet om i förväg att fyrhjulsdrift kan behövas sp kan man bara trycka in awd-knappen och bilen kommer fördela drivkraften mellan hjulen hela tiden. Annars kliver ju de n hjulaxel som behöver driva in automatiskt men det sker inte lika snabbt. Kör man med förbränningsmotorn så sker awd snabbare eftersom elmotorn inte har någon delay att tala om, men kör man el och behöver awd så skall ju först förbränningsmotorn starta och sedan börja driva framaxeln. Men jag har själv varit till fjälls med våran och även kört när det varit riktigt halt, tycker det funkar bra, det ända man skall passa sig för är bromskraftsåtervinningen när man kör på el, det bromsar ju bara bakaxeln och kan vara lite väl spännande om det är riktigt halt...
av Ludlob
Funk skrev:
Generatorn som laddar hybridbatteriet ger ström som i chargeläge om det behövs och ihop med batterireserven räcker det till drift med AWD.

/Thomas
tompathepilot skrev:Normalt så har bilen alltid en batterireserv som ligger och väntar på att få användas, tex om bilen rullar ut och kanske bara behöver lite knuff, då kan det ske med elmotor, systemet reglerar det helt automatiskt och använder det som är mest effektivt i varje given situaition. Har själv en D6 och den har ju samma drivlina men några fler hästar. Kör man tex i fjällen och vet om i förväg att fyrhjulsdrift kan behövas sp kan man bara trycka in awd-knappen och bilen kommer fördela drivkraften mellan hjulen hela tiden. Annars kliver ju de n hjulaxel som behöver driva in automatiskt men det sker inte lika snabbt. Kör man med förbränningsmotorn så sker awd snabbare eftersom elmotorn inte har någon delay att tala om, men kör man el och behöver awd så skall ju först förbränningsmotorn starta och sedan börja driva framaxeln. Men jag har själv varit till fjälls med våran och även kört när det varit riktigt halt, tycker det funkar bra, det ända man skall passa sig för är bromskraftsåtervinningen när man kör på el, det bromsar ju bara bakaxeln och kan vara lite väl spännande om det är riktigt halt...
Sent svar men tack! Var det jag hoppades på, om jag inte kör med awd knappen i hela tiden så fungerar det liknande min awd idag på xc60n!
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]