Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Nyss skaffat hus och är således i behov av en bil, en Volvo så klart :-)

Det blir en bil för pendling och "allt i allo". Cirka 3000 mil om året förväntas åkas, rätt mycket motorväg.
Det vi spanat in oss på är en:

V60, modellår 2013-2016 med (åtminstone) denna spec:
  • Automatlåda
  • D3/D4 (ej AWD)
  • Dragkrok (men läste i forumet att dragkrok kan eftermonteras, bra att känna till ifall allt annat skulle stämma)
  • VOC (inget garage till huset ännu så VOC blir klockrent på vintern)
  • Adaptiv farthållare (detta ihop med automatlåda gör livet enklare ;-) )
Vi har inte spikat vårt maxtak på pris än, men lutar väl runt 100-150 000 kr.

* Har ni några kommentarer eller erfarenheter på ovan spec och modellår, där man haft problem/överraskningar som är bra att känna till?
* Hur många mil tycker ni bilen som MAX ska ha gått?

Sen undrar jag lite kring service. Har läst kring serviceintervallen för byte av olja, filter med mera, och förstås Kamrem.
Sen förstår jag ju självklart att däck, batteri, bromsbelägg mm är något som slits och behövs bytas med tiden.
Men sen kommer vi till lite mer "oklara" grejer som kan haverera, sett att V60:s runt 15-19000 mil behövt byta generator och vattenpump exempelvis.

* Min fråga blir således, förutsatt att man servat bilen exemplariskt: vilka problem är vanligt att man råkar ut för mellan 15-30 000 mil? (vilka dyra komponenter går sönder här i krokarna? Styrenheter? Växellåda? Nåt kring motorn? Generator och vattenpump garanterat behöva bytas?
* Vet någon ungefärliga priser för dessa komponenter (inkl / exkl arbetet) är det en bonus!

Vill liksom förstå vad som händer med en bil som gått rätt långt men inte är så gammal rent åldersmässigt, tex en långpendlarbil som är 4-5 år och gått 30 000 mil. Om man ska köra den 10 000 till, vilka otrevliga händelser råkar man då typiskt ut för, som kanske inte alls är värt att investera i och utsätta sig för...

Alla råd och input är varmt välkomna, tack!
MVH Ola
Sikta på en femcylindrig om du vill ha lite högre driftsäkkerhet. Fyrcylindrig D4 av de tidigare årsmodellerna har haft en hel del ganska allvarliga problem som man gärna är utan.

D4 är fyrcylindrig från mitten på MY14, D3 är fyrcylindriug från MY16.
Hej Ola.

Jag har en MY14 D4 inköpt för pendling, dock manuell låda. Jag kör knappt 20 mil om dagen ToR. Ägt den sedan den gått knappt 7000 mil till nu snart 21000 mil. Som MartinS säger så finns en hel del om just denna motor som man kan läsa om som kanske kan låta läskigt. Jag tycker att jag har klarat mig fint då jag läst majoriteten av potentiella fel först efter att bilen var köpt.

På dessa mil har jag haft en tryckgivare som gett upp samt en Egr-kylare som läckt. Tryckgivaren gav mig inga problem alls funktionellt mer än att den inte klarade besiktningen medans egr-kylarens läckage skapade problem med hela kylsystemet. I dessa fall kostade givarens byte ca 3000 inkl felsökning, delar och arbete och egr-kylaren tog volvo på goodwill.

Jag vill tro att denna bil går utmärkt för längre daglig körning. Speciellt för egr systemet så att det inte riskerar att sota igen mer än nödvändigt. Jag har bytt bromsar bak som slitagedel (inte mkt broms på 20 mil motorväg) och givetvis däck.

Gällande servicar har jag varit duktig och kört enligt gällande serviceintervall med ett undantag då jag bytte olja och filter själv. När bilen är 6 år är det billigare service också vilket blev positivt då jag bytte kamrem vid 20000 mil och det blev bra rabatt då bilen passerat 6 år i mitt fall. Kamrem plus service landade då på knappt 8000 totalt. Så funderar du på en v60 i dessa mil så ska kamrem vara bytt (Volvo har ändrat till 15000 mil för Kamremsbyte)

Jag tycker som sagt att jag haft en pålitlig bil under dessa mil så hoppas det hjälper dig lite mer i ditt sökande.
Hej.
Några funderingar efter vad jag har läst tidigare.
Den 8 stegade Aisin-lådan diggar jag skarpt och verkar tämligen problemfri.
Om du använder VOC värmare hela tiden så kommer batteriet ta slut ganska fort.
Eftermontera dragkrok skulle kosta mer än 10 000 totalt enl. Carlqvist Bil.
Jag tycker inte du ska stirra dig blind på mil då denna motortypen kan ge mer problem om den används för korta sträckor.
Jag har själv en 2017 D4 BSR med bara 2000mil som kommer att gå mestadels långresor. Men jag har bara kört 300 mil så vi får se hur problemfri den blir
Drag finns ju till bra pris på Bildelsbasen, säg 1200kr som här https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... rice&asc=1

Använd sedan manualen för montering https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 18)%202014

Sen ska den programmeras in i bilen, kanske kostar 1000kr så har man skaffat ett drag för 2200kr eller så?

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]