Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo det finns en och annan på forumet där bilen börjat ta kylvätska efter uppdateringen. På en bil i släkten hade verkstan helt enkelt glömt en slangklämma.
Några andra har det varit egr-kylaren som börjat läcka. Kolla bla efter "storslaloms" inlägg.

viewtopic.php?p=1365240#p1365240 och viewtopic.php?p=1300520#p1300520
Jag tror inte det har med ombyggnaden sig att göra utan att man grejat och därför börjat läcka, dvs skadan fanns innan och den utlösande faktorn är grejandet. Jag tror att ni som drabbats av skadat egr kyl hade drabbats ändå inom kort. Och då är det lika bra att ta tjuren vid hornen och få fixat nu snarare än under semestertider eller så.
Det har väl gissats tidigare i forumet att eftersom egr-kylaren går lite varmare efter ombyggnad så visar sig sprickor i kylaren mer.

Jag tycker att ombyggnaden är som att skriva ut alvedon för hjärtinfarkt.
Sotuppbyggnad i topplock på insugsventiler/säte, insugningsrör, egr-ventil/kylare borde rimligen åtgärdats på samtliga bilar vid uppdateringen.
Hej! ny på forumet men inte på volvobilar. Skruvat mycke med olika volvo ägt ett 15tal samt kört rally under 70talet med alicens de sista årren . Jag har hitils varit ganska nöjd med kvaliten men det verkar vara mest problem med nyare modeller. Lag köpte för 2 år sedan en fin v :-( :-( 60 med 5800 mil på mätaren. Den har gått snålt ca 048/mil under de 5000 mil jag kört. mest långa resor runt 30mil. Men sen fick jag ett brev om återkallelse från volvo i höstas de skulle bara kolla om den var i riskzonen att börja brinna. det gjordes uppdatering av mjukvara ochså. sedan var bilen inne för ombyggnad av kylsystem för EGR ventil. Sedan är den inte sig lik när man kör kan den larma stanna fyll på vatten i kylsystemet ,men när man öppnar locket för att fylla på pyser det lite grann ej varmt. och vattnet som var 1-2cm under minnivån är tillbaka finns inte mycket plats att fylla på. Likadant pys om bilen står en vecka nivån uppför sig likadant. efter2-5mil återkom problemet likadant blev oftare efter hand. Jag lämnade bilen på lokal verkstad som är 100% trovärdig vi testade gemensamt om det fanns koloxid i systemet vilket det inte var! bilen lämnades in på volvo i vetlanda dagen efter körde direkt dit. volvo felssökt bilen kört 90km enligt Volvo on call! Ringer och säger att jag inte får köra med bilen då topplocket eller packningen sönder.nu säger dom att de vill ha ett skadenummer från försäkringsbolaget. vilket de fått men jag tror att de sitter och gissar fem fel på fikarasten det här stämmert inte. Det kan hända att motorn gått sönder om man kör 90 km utan att fylla på vatten. Funderar på att ta ett förnyat prov på kylvätskan med kompisens hjälp. Vad tycker ni. PS. Kompisen bil XC70 med samma motor gjorde samma uppdatering slutade fungera helt efter 2 veckor.Fel på EGRventil sa volvo. Byttes till reducerat pris.
Senast redigerad av 1 PVbergqvist, redigerad totalt 0 gånger.
Välkommen @PVbergqvist,
Jag hade personligen börjat med att (låta) provtrycka alternativt kopplat bort EGR-kylaren. Det har förekommit motorbyten på bilar i forumet som sen visat sig vara internt läckande EGRkyl.
Vet inte hur känsligt ett prov på kylarvätska är.
Buckshot skrev:Jag har en tid bokad om ett par veckor. Kanske man skulle hoppa över den där ombyggnaden?
Kanske det ja. :-) :-o Vad ska den vara bra för, den där ombyggnaden?
Kör bensin, så jag slipper dina funderingar.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]