- lör 08 feb 2020, 17:50
#1363449
question1.JPG (172.63 KiB) Visad 4194 gånger
overviewkamrem1.JPG (71.46 KiB) Visad 4194 gånger
Ja, då inleder jag min första tråd, med en fråga.
Som topic säger, är min rem för hårt spänd, och vidare vad kan/törs jag göra åt det?
--- historik, om bilen/problemen ----
Köpte en V60-2014, D4 i Maj-2019, mil=ca 10.000 drygt.
Fick strul efter 2 dagar. Dels servostyrning-service erfodras... (tror det är något glapp, inte något problem) det andra var oljenivå, fyll på 1/2 liter olja...
Olje-problemet visade sig senare vara verkligt, testa av oljeförbrukning gjordes av Helmia-Filipstad, visade på onormalt hög förbrukning.
Bilen lämnades tillbaka till försäljaren(liten lokal firma), som lämnade till sin samarbetspartner-verkstad.
De plockade isär motorn, fann att kolvringar var "helt slut", efter några veckors väntetid fick de nya kolvringar, bytte även
vevstakslager(som sades vara kass också).
Efter denna "lilla" operation fanns ett vinande/tjutande ljud, varv =1000->2000 ca. Mycket irriterande, låter väldigt likt "balansaxel-problem" som nämnts i vissa trådar här på formuet.
Vid vanlig service, 12.000mil, i slutet av Dec, sa teknikern på Helmia att han uppmärksammat ljudet och gissade då att det kunde vara kamrem som är för hårt spänd.
Efter flera turer med försäljaren(som påstod att det är turbon som låter) kom bilen til Helmia igen för en "fix" av kylarsystem(någon volvo-grej: återkallelse/fix). Vid det tillfälles sa volvo teknikerna att "ni ska nog inte köra bilen alls"...
Dessutom var det för högt tryck i kylsystemet... *suck*...
Fler vändor till försäljaren, som efter något vecka, via sin verkstad, fixade övertrycket, med byte av en o-ring i kylarlocket.
Men de säger fortfarande att det är turbon som låter... och verkstan påstår, via försäljaren, att de "följt tillverkarens anvisningar" när kamrem, etc. återmonterats vid den 1:a stora (kolvrings) operationen.
Jag sk***r i vad det är som låter, jag vill ha det åtgärdat. Detta pågår fortfarande.
Har nu bokat tid på Helmia(volvo-Filipstrad), för felsökning av ljudet + kontroll av kamremmens spänning.
Dock är den tiden den 17:e Feb... så jag körde in bil-jä***n i garaget, hissade upp lite, satte stöd under motor, plockade bort h-motorfäste, och lossade kamremskåpan(som dessutom inte satt helt tätt mot blocket, vilket stör mig lite).
------- Oj, det blev mycket text. ledsen för det, men kanske någon smart typ kan läsa ut något av allt detta ----
Hur, som helst...
Efter att ha sökt runt i forumen här, inser jag att det finns fantastikst mycket expertis, så jag hoppas någon kan hjälpa till att analysera min Kamrem, eller ge ett par tips på 'lösning'.
Bilder på kamrem, bifogade.
Jag kan inte hitta någon bild/video på exakt min motortyp(diesel, D4204T5), så jag vet inte om spännaren sitter rätt.
Alla 'liknande' spännare påstås stå med indikatorn "rakt upp", vilket i så fall är okay i mitt fall, (inringat med grönt),
MEN, alla andra visar att "spännar-hålet" (insexnyckel) ska stå "kl 7".. min står kl. 15... (inringar med rött)
Känns inte rätt?
Remmen känns "väldigt hård", men det är min subjektiva uppfattning(kanske påverkad av volvo-teknikerns varning).
(Det brukar komma frågor på "mekvana"... jo, jag har plockat en del i motorer, mest gamla holkar, bytt kamrem på nån gammal ford, renoverat foder i gammal diesel-traktor, etc, och vanliga bromsjobb såklart.
Lite mer orolig nu, eftersom detta volvo-skrället kostar mer än alla gamla skräpbilar jag haft förut. Dvs, vill ju inte ha sönder den helt, den går ju okay nu, men hur länge....)
Som topic säger, är min rem för hårt spänd, och vidare vad kan/törs jag göra åt det?
--- historik, om bilen/problemen ----
Köpte en V60-2014, D4 i Maj-2019, mil=ca 10.000 drygt.
Fick strul efter 2 dagar. Dels servostyrning-service erfodras... (tror det är något glapp, inte något problem) det andra var oljenivå, fyll på 1/2 liter olja...
Olje-problemet visade sig senare vara verkligt, testa av oljeförbrukning gjordes av Helmia-Filipstad, visade på onormalt hög förbrukning.
Bilen lämnades tillbaka till försäljaren(liten lokal firma), som lämnade till sin samarbetspartner-verkstad.
De plockade isär motorn, fann att kolvringar var "helt slut", efter några veckors väntetid fick de nya kolvringar, bytte även
vevstakslager(som sades vara kass också).
Efter denna "lilla" operation fanns ett vinande/tjutande ljud, varv =1000->2000 ca. Mycket irriterande, låter väldigt likt "balansaxel-problem" som nämnts i vissa trådar här på formuet.
Vid vanlig service, 12.000mil, i slutet av Dec, sa teknikern på Helmia att han uppmärksammat ljudet och gissade då att det kunde vara kamrem som är för hårt spänd.
Efter flera turer med försäljaren(som påstod att det är turbon som låter) kom bilen til Helmia igen för en "fix" av kylarsystem(någon volvo-grej: återkallelse/fix). Vid det tillfälles sa volvo teknikerna att "ni ska nog inte köra bilen alls"...
Dessutom var det för högt tryck i kylsystemet... *suck*...
Fler vändor till försäljaren, som efter något vecka, via sin verkstad, fixade övertrycket, med byte av en o-ring i kylarlocket.
Men de säger fortfarande att det är turbon som låter... och verkstan påstår, via försäljaren, att de "följt tillverkarens anvisningar" när kamrem, etc. återmonterats vid den 1:a stora (kolvrings) operationen.
Jag sk***r i vad det är som låter, jag vill ha det åtgärdat. Detta pågår fortfarande.
Har nu bokat tid på Helmia(volvo-Filipstrad), för felsökning av ljudet + kontroll av kamremmens spänning.
Dock är den tiden den 17:e Feb... så jag körde in bil-jä***n i garaget, hissade upp lite, satte stöd under motor, plockade bort h-motorfäste, och lossade kamremskåpan(som dessutom inte satt helt tätt mot blocket, vilket stör mig lite).
------- Oj, det blev mycket text. ledsen för det, men kanske någon smart typ kan läsa ut något av allt detta ----
Hur, som helst...
Efter att ha sökt runt i forumen här, inser jag att det finns fantastikst mycket expertis, så jag hoppas någon kan hjälpa till att analysera min Kamrem, eller ge ett par tips på 'lösning'.
Bilder på kamrem, bifogade.
Jag kan inte hitta någon bild/video på exakt min motortyp(diesel, D4204T5), så jag vet inte om spännaren sitter rätt.
Alla 'liknande' spännare påstås stå med indikatorn "rakt upp", vilket i så fall är okay i mitt fall, (inringat med grönt),
MEN, alla andra visar att "spännar-hålet" (insexnyckel) ska stå "kl 7".. min står kl. 15... (inringar med rött)
Känns inte rätt?
Remmen känns "väldigt hård", men det är min subjektiva uppfattning(kanske påverkad av volvo-teknikerns varning).
(Det brukar komma frågor på "mekvana"... jo, jag har plockat en del i motorer, mest gamla holkar, bytt kamrem på nån gammal ford, renoverat foder i gammal diesel-traktor, etc, och vanliga bromsjobb såklart.
Lite mer orolig nu, eftersom detta volvo-skrället kostar mer än alla gamla skräpbilar jag haft förut. Dvs, vill ju inte ha sönder den helt, den går ju okay nu, men hur länge....)