Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Eldberg
Min V60 (15) har såvitt jag vet xenonlampor. Har hört att de bör bytas efter ca 8000 mil eftersom de försämras med tiden. Är det nån som har testat att göra bytet själv? Svårt?

Har också hört att man inte ska köpa billiga xenonlampor utan hålla sig till original, de håller längre.

Alla tips mottagas tacksamt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Köp på Lichtex.de, bra priser på märkeslampor. Visst kan man byta då men vi går också mot ljusare tider. Hade inte bytt förrän hösten tidigast

Har en liten guide i garagetråden här och det är lätt att byta tycker jag

viewtopic.php?f=51&t=134393&start=60
Användarvisningsbild
av Eldberg
Det finns diverse instruktioner om att byta xenon-lampa på V60 och V70, lysena verkar vara byggda ungefär på samma sätt. Bland annat sägs att man ska lossa täckkåpan på baksidan av lamphuset med ett särskilt verktyg som finns i bilens verktygslåda. Har inte sett till något sådant. Behöver man verkligen det? Det är också några skruvar som inte ska skruvas ur helt. Finns det nånstans en tydlig skiss?
av UnleashFusion
Eldberg skrev: fre 24 jan 2020, 19:52 Det finns diverse instruktioner om att byta xenon-lampa på V60 och V70, lysena verkar vara byggda ungefär på samma sätt. Bland annat sägs att man ska lossa täckkåpan på baksidan av lamphuset med ett särskilt verktyg som finns i bilens verktygslåda. Har inte sett till något sådant. Behöver man verkligen det? Det är också några skruvar som inte ska skruvas ur helt. Finns det nånstans en tydlig skiss?
Micce, som har en V60 på forumet har gjort en grundlig&utförlig-beskrivning när han gjorde bytet: viewtopic.php?f=51&t=134393&start=60 scrolla till tis 06 nov 2018.
Användarvisningsbild
av Eldberg
Nu har jag kollat under motorhuven och öppnat så jag kunde se lampan. Tittade sedan på nätet och det var en förfärlig skillnad i pris mellan olika leverantörer. Mekonomen tar 1300 kr/styck för Osram D3S original. Lumise tar 750 kr + frakt. Bulkförpackade kan köpas för 600 kr från Ljusbutiken. Men jag är lite tveksam, den enda lampan som verkar ha samma artikelnummer som min (66340HBI) är den dyra på Mekonomen. Hos de andra står exempelvis 66340 PK32D något som inte finns på min lampa. Eller så finns det däär numret inte med alls på websidan. Har det nån betydelse? Bild på min lampa.
Xenon.jpg
Xenon.jpg (85.78 KiB) Visad 1769 gånger

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]