Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kamp
Hej!

Har flertalet gånger varit inne och snurrat i forumet sedan jag och min sambo i höstas började kolla efter bil. Vi stod initialt mellan en Golf Sportcombi och V60 men har efter provkörning fastnat för volvon. Vi är i nuläget två i familjen men sannolikt tre inom något år :-)

Vi har aldrig ägt bil förut och vill köpa en bil vi kan ha ett par år, budget är +/- 150 tusen. Vi bor i Stockholm men kommer främst använda bilen till längre resor annorstädes såsom till Höga kusten och Karlstad där vi har släkt samt även för fiske och skidåkning.

Har kollat på MY14 och främst diesel då utbudet är större, manuell eller automat är vilket som men vi har inget emot manuell. Har inte heller något emot en starkare motor och därför har vi kollat på D3/D4 0ch D5. Har provkörd följande manuella D5 som vi eventuellt ska slå till på, undrar dock om det är något speciella problem som nedan modell är känd för samt huruvida det är ett dumt köp jämförd med den nyare euro 6 D4:an som kom 2014. Undrar även om nedan modell är rimligt prissatt och ett bra köp utifrån vad som ingår eller om det finns bättre köp i 150-spannet?

https://www.netbil.se/sok-bland-vara-bi ... 60/azj113/
Tacksam för svar och tack för ett bra forum!

Hälsningar,
Kamp
av frippe64
Den du länkar ska besiktigas.
Enl. min mening är V60 för liten för en barnfamilj, V70 är ett bättre alternativ. Testa själv med barnvagn och barnstol.
av III
Fast vi har varit två vuxna och två barn på semester inkl. Barnvagn i en v60, vi tyckte det fungerade toppen. Smaken som baken.
av Lövet
Har ägt 3st V60 med två småbarn. Det funkar alldeles utmärkt så länge man väljer rätt vagn. V70 är mycket tråkigare än V60 att köra så vill man ha lite kul bakom ratten kan det vara värt att planera lite kring packningen de gånger om året man åker fullt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hade ändå tittat efter automat då om det ändå inte är viktigt för er, de flesta vill ändå ha det och det är bra gött i staden dessutom ;-) Bilen i fråga har ju trevlig utrustning med summumpaketet och är rätt humant prissatt. Lite tråkigt med trä inläggen kan jag själv tycka dock.

Som sagt hade jag bett Netbil att besiktiga den med, eller så gör du det själv innan köp om du vill.

Det lär ju bytts bromsklossar på den och förhoppningsvis är det ingen klåpare som inte vet hur elmotorn fungerar, det blir allt vanligare att läsa här hur de börjar strula för att folk till ingen nytta lossat de och sedan inte fått dit de rätt. Så jag hade kollat lite extra på detta, finns lite att läsa här viewtopic.php?f=70&t=151766&p=1338103&h ... s#p1338103

Annars bara kolla så allt fungerar som det skall och provmontera dragkroken två gånger och förvara den under bagagemattan när den inte används, det finns en liten frigolithållare där den hör hemma.

Sen är det alltid det där med huruvida den skulle vara för liten men det finns flertalet vagnar som går in och 95% av de bilarna jag ser sitter det en person i så någon gånga kanske man får tänka till lite istället men då få en bil som är lättare att köra i städerna, parkera och dessutom lite roligare, rappare och modernare än V70II :)
av Lockis
Folk skriver att en V60 inte är familjebil, det är en direkt lögn. Vi åkte 3 vuxna och 2 barnstolar med tvilling/syskon vagn i min gamla D3:a :-D
Visst var det trångt, men det gick. Vagnen hade jag dock inte köpt själv om jag varit i samma sits idag (var min systers vagn).

Automat är att föredra, det är väldigt bekvämt.. Förutom automat så hade jag försökt hitta en bil med Driver Support och adaptiv farthålllare.
Standard/Orginal ljudet var riktigt bra i den gamla V60'n.
Användarvisningsbild
av Derank
ja, finns ju de som har V40 som familjebil, man får anpassa det hela lite bara. Vi var 5 i en austin alegro då jag växte upp. Så nog funkar en v60 med.
av Kamp
Tack för alla svar!

Den servades för 12 000 kr i november 2019 och då byttes även något på bromsarna (minns ej vad).

Firman kommer även besiktiga den vid ett eventuellt köp.

Håller med om att trädetaljerna var lite tråkiga men ser helt ok ut live. Har även läst att man kan byta dom själv, dock kan jag tänka mig att det kostar en del.

Gällande manuell eller automat så blir det mest landsvägskörning. Har även förstått det som att automat kostar lite mer, drar lite mer samt större risk för strul? Rätta mig gärna om jag har helt fel. Tänker att den blir mer ekonomisk som manuell vad gäller skatt och förbrukning? Än en gång, rätta mig gärna om jag jag har fel.

Har inte så bra koll på driver support och tog för givet att det var adaptiv farthållare i summum? Vad är exakt driver support och är det en deal breaker enligt er?

Slutligen har vi funderat fram och tillbaka huruvida D5 är onödigt utifrån ett ekonomiskt perspektiv jämfört med tex D4 EVA eller D3. Samtidigt har jag läst ganska varierande rapporteringar vad gäller förbrukning där vissa påstår att skillnad mellan t.ex D4 EVA och D5 är oförsvarligt stor medans andra menar att det handlar om körning. Vilken förbrukning kan vi förvänta oss med denna D5a?

Än en gång, tack för alla svar. Hjälper mig något oerhört och det är skönt att få andras oberoende åsikter :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Har man vägarna förbi en skrot med självplock är det värt att leta andra detaljer än de i trä, de är alldeles för dyra hos Volvo ÅF. Att byta de tar kanske upp till 2h när man gör det första gången :)

Motor, ptjae, man kan ju räkna med de fasta kostnaderna som skatt och försäkring. Kör du 1250 mil om året som alla andra spelar förbrukningen mindre roll, dens största förändringen där gör man ändå med högerfoten samt att planera sin körning.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]