Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joon
Hejsan!

Funderar på att joina Volvo- och Hybrid-världen. Har snöat in mig lite på V60 D6 Hybrid ca 2014-2016. Eftersom jag aldrig ägt eller knappt kört en Volvo så behöver jag lite hjälp här. :-D
Jag skall efter nyår provköra några olika V60 Hybrid, men skulle behöva lite vägledning.

Utrustningspaket
Jag har kommit fram till att jag vill ha en R-design. Vad betyder övriga paket? Summum, Business osv?
Jag vill ha så mycket utrustning som möjligt.
Vilken utrustning hör till det ovanligare på denna bil? Som man kan spana lite extra efter.
Vilken utrustning bör man se till att finns?
Vill absolut inte ha någon budget-modell.
Har alla diesel/el-värmare med fjärr/appstyrning?
Har alla svängande bixenon? Finns det LED?

Design/hjul/väghållning
Vill som sagt ha R-design - är det endast plastbitar och ändrör?
Vad är vanligast, 18-19"? Kör 20" idag och det är lite onödigt stötigt.
Är någon modell sänkt från fabrik?

Motor/förbrukning/räckvidd
Är detta en bra motor? Ibland står det 215hk och ibland 220hk? Plus elen då.
Vågar man optimera den? Endast Polestar man vågar köra på?
Har arbetsväg ca 10+10km, inget problem att köra på el även mitt i vintern?

Modifieringar/styling
Verkar inte finnas så mycket på nätet? Tänker inte hela bodykit, mera någon diskret läpp/spoiler eller liknande.
Vad är standard-modifieringarna?

Vågar man köpa en V60 Hybrid, 4-6 år gammal med 4000-6000 mil?

Väldigt tacksam för synpunkter och svar! :-)
Användarvisningsbild
av moose
Alla dessa frågor får du säkert svar på om du forskar lite själv, kan garantera att du även får bäst svar så.
Men för att börja lite och ge dej en början till info kan följande vara bra info.
R-Design är ett extrapaket på en momentum utrustad bil. Detta paket kombineras inte med summum. R-des betyder i stora drag yttre utseende i form av stötfångare samt sänkt chassie, inredning med sportstolar + annan ratt. Även fälgar är annorlunda men dessa är ju lätt bytbara.
Fanns ett gäng olika paket och det är väl bara att få med så mycket som möjligt.
Ovanliga saker är väl parkeringsassistans och 180g frontkamera mm.
Jag kör min d4 r-des på orginal 235/40-19 och har folierat rutlister, bytt till svarta backspegelkåpor och monterat polestar splitters fram.

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]