![Bild]()
Jag kan tillägga lite här som en sorts kommentar. Jag har en ny bil och den har ett DEFA-system med motorvärme och batteriladdning bl.a. För mig fungerar det så att så fort jag ansluter nätkabeln så laddas batteriet. Sedan startar motorvärmaren och kupéfläkten efter uppgjord tid. Kontrollen över detta går över mobiltelefon och Bluetooth. Kruxet är bara det att den här fjärrkontrollen fungerar bara med en Androidtelefon eller en I-Phone. Jag har en Nokia från stenåldern.
Nu gör inte det så mycket för jag är pensionär och behöver inte bilen i ottan varje dag.
Om man har en äldre bil och inte vill rota för mycket i ett befintligt system med nytillkoppling av batteriladdare och timer med fjärrkontroll, kan man ju installera en separat batteriladdarkrets. Och för att göra det lätt för sig så väljer man det andra fabrikatets anslutning, men enbart till batteriladdningen. Volvo original (Calix) har väl anslutningen på vänster sida, framför framhjulet. Då skaffar man ett DEFA-intag och sätter på den högra sidan. På så vis riskerar man inte att ansluta fel krets i t.ex mörker och snöstorm, för dom två passar inte i varandra.
Om man har en bränsledriven värmare är man tvingad att ladda, men man kanske drar husvagn eller annat som drar några ampere extra eller är jägare/fritidsfiskare och har t.ex en kylbox. Då vill man kunna extraladda batteriet även på sommaren. För att inte behöva blanda in motorvärmaren och kupéfläkten löser man det med ett eget intag för batteriladdaren som naturligtvis är fast ansluten. Det torde även bli billigare än en timer och fjärrkontroll på det befintliga gamla systemet? Och jag föreställer mig att det blir mindre iögonenfallande om intagen sitter på var sin sida. Det enda som krävs för övrigt är väl att man har två uttag på väggen/stolpen.
Add description Värmeapp i I-phone.jpg (67.02 KiB) Visad 1280 gånger
Så här skulle det se ut om man har en giltlig mobiltelefon. Det har jag alltså inte.