Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har inte lyckats läsa mig till svaret, så därför ställs frågan:
När jag startar bilen via VOC-appen, laddas då bilens batteri precis som under färd?
Inga lampor tänds ju vid denna typ av start, däremot fläktar och andra förbrukare, så det är bra att veta om detta hjälper eller stjälper... :-)
Diskussioner om tomgångskörning undanbedes i tråden.
Ja, den laddas. :-D
Användarvisningsbild
av Perra83
När jag känner på mig att batteriet skulle kunna vara lite dåligt laddat kör jag värmaren typ fem minuter innan jag fjärrstartar motorn. Känns okej men osäkert om det hinner ladda upp startförlusten.
Perra83 skrev: tor 26 dec 2019, 19:23 När jag känner på mig att batteriet skulle kunna vara lite dåligt laddat kör jag värmaren typ fem minuter innan jag fjärrstartar motorn. Känns okej men osäkert om det hinner ladda upp startförlusten.
Okej, jag har haft problem den senaste veckan med att värmaren inte vill starta, klagat flera gånger på batteriet trots att det har laddats. Istället har det blivit lite fjärrstart...
Nu åker jag hem igen på söndag, då bor bilen alltid i garage så då är problemet ur värden.
Till nästa vinter blir det förmodligen batteribyte.
Fjonsson skrev: tor 26 dec 2019, 21:09 Du behöver ladda batteriet om du kör mycket parkeringsvärmare
Det görs...
Hemma blir det bara värmare i form av tillsatsvärmningen under färd. Parkerar i varmgarage både hemma och vid kontoret.
Kan köra 10 mil med bilen i plusgrader, utan att använda värmaren. När jag kommer fram och stänger av kommer det upp en varning efter 10 sekunder att systemet kommer stängas av pga låg batterinivå.
Känns som att batteriet sjunger på sista versen, trots ovanstående...
Det finns ju batteritestare om man är lite vankelmodig, "skall jag köpa nytt batteri eller inte"?
Förr i världen var en batteritestare en Amperemeter och ett värmestabilt motstånd. Motståndet simulerade en kallstart och mätaren visade hur mycket batteriet klarade av. Sådana batteritestare finns ännu.
Men det finns också numera elektroniska batteritestare som ger ett flertal mätvärden och för all del, varningar. På Biltema kostar en "hobbymodell" något över 500 kr. Lägger man till en hundralapp eller två så får man en proffsmodell som kan berätta ännu mer om hur batteriet mår.
av Rådlös
BildJag kan tillägga lite här som en sorts kommentar. Jag har en ny bil och den har ett DEFA-system med motorvärme och batteriladdning bl.a. För mig fungerar det så att så fort jag ansluter nätkabeln så laddas batteriet. Sedan startar motorvärmaren och kupéfläkten efter uppgjord tid. Kontrollen över detta går över mobiltelefon och Bluetooth. Kruxet är bara det att den här fjärrkontrollen fungerar bara med en Androidtelefon eller en I-Phone. Jag har en Nokia från stenåldern.
Nu gör inte det så mycket för jag är pensionär och behöver inte bilen i ottan varje dag.
Om man har en äldre bil och inte vill rota för mycket i ett befintligt system med nytillkoppling av batteriladdare och timer med fjärrkontroll, kan man ju installera en separat batteriladdarkrets. Och för att göra det lätt för sig så väljer man det andra fabrikatets anslutning, men enbart till batteriladdningen. Volvo original (Calix) har väl anslutningen på vänster sida, framför framhjulet. Då skaffar man ett DEFA-intag och sätter på den högra sidan. På så vis riskerar man inte att ansluta fel krets i t.ex mörker och snöstorm, för dom två passar inte i varandra.
Om man har en bränsledriven värmare är man tvingad att ladda, men man kanske drar husvagn eller annat som drar några ampere extra eller är jägare/fritidsfiskare och har t.ex en kylbox. Då vill man kunna extraladda batteriet även på sommaren. För att inte behöva blanda in motorvärmaren och kupéfläkten löser man det med ett eget intag för batteriladdaren som naturligtvis är fast ansluten. Det torde även bli billigare än en timer och fjärrkontroll på det befintliga gamla systemet? Och jag föreställer mig att det blir mindre iögonenfallande om intagen sitter på var sin sida. Det enda som krävs för övrigt är väl att man har två uttag på väggen/stolpen.
Värmeapp i I-phone.jpg
Add description
Värmeapp i I-phone.jpg (67.02 KiB) Visad 1280 gånger
Så här skulle det se ut om man har en giltlig mobiltelefon. Det har jag alltså inte.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]