Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
min S60 är nu ett minne blott och jag är sugen på en XC60.
Har hittat en https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 3-13989762 i Södertälje men historiken ser lite skum ut i slutet och jag har ingen erfarenhet av handlaren så vill ta med läsare att plugga in på provturen.
Har en Volvo DICE från min gamla S60 och en vanlig bluetooth-läsare sen tidigare.

Vad ska jag kolla efter för vanliga fel?
Vad är bästa läsaren för en XC60 innan 2018?

EDIT:
Det blev en XC60 D5 AWD 2012... wohoooooo
Senast redigerad av 1 Mindlight, redigerad totalt 0 gånger.
Det finns hur många som helst, var kräsen och handla inte av en handlare som du inte känner förtroende för. 9500mil på en 2010 är extremt lite, stämmer det? Den skall besiktigas innan nyår. Det är en framhjulsdriven va?

Kolla efter rostblåsor i hjulhuskanterna, kolla så vindrutan inte släppt i limmet (tryck från insidan i ovankant/sidorna). Kolla så lådan växlar som den skall, den skall inte rycka eller slå i växlarna.
Vissa har även fått byta kupéfläkt. Inte vanligt men har läst om tillräckligt många här för att i alla fall lyssna och prova dess funktioner lite extra innan köp
"Vad är bästa läsaren för en XC60 innan 2018?"

Kanske Car Scanner ELM OBD2 (Android, iOS)?
Välj rätt profil: Settings-Connection-Choose connection profile:
- Volvo Platform 3 2008+
- Volvo 2014+ VEA
Bilagor
13.png
13.png (51.18 KiB) Visad 2096 gånger
d.png
d.png (33.87 KiB) Visad 2096 gånger
c.png
c.png (40.99 KiB) Visad 2096 gånger
b.png
b.png (46.93 KiB) Visad 2096 gånger
a.png
a.png (41.35 KiB) Visad 2096 gånger
Tack alla för blixtsnabba svar och tänkvärda inlägg.

AWD / FWD kvittar för mig, även om AWD är roligare.
Däremot glömde jag att skriva att jag hyrde en ny V60 och av alla finesser den hade så var 360-kamera och Autbroms de enda som verkligen imponerade.
Autobromsen skulle jag vilja ha och det är därför den bilen jag länkade till framstod som bästa alternativet i prisklassen.
Velar lite nu om autobroms när jag tänker efter... men... den är rätt najs i stockholms ständiga kökörning.

Angående diagnostik så är min bluetoothdongel när jag köpte den en ELM327... senare har jag förstått att det med 99.999% chans är en kina-kopia som de flesta andra som säljs.
Med DICE var det otroligt bekvämt att få tillgång till typ allt med min S60. Inte bara läsa av lite felkoder utan verkligen felsöka och nolla de mest udda sakerna.
Tyvärr funkar inte VIDA / DICE på en XC60 vad jag förstår så det är bara att leta efter ny hård- och mjukvara.

Åter igen, alla tips och kommentar mottages tacksamt! :-)
installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]