Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Instrumentbelysningen i en V60 2013 med instrumenttavlan med färgskärm, var en ljusstyrka som varierar lite slumpvis. Ibland lyser den max och går inte att ställa ner med dimmerhjulet och ibland verkar den lysa halvtaskigt (men kan bero på att dimmern då är nedvriden så den lyser som den är inställd, lite svårt att bedöma). Det verkar vara en del som har problem med just ljusstyrkan på instrumentbelysningen, men inte stt vad lösningen är. Instrumentet, ljussensor eller inställningshjulet?
Blir kartorna I navin svarta eller ljusa? Frå dom mörk bakgrund tillsammans med att ljuset dimmas så är det ljussensorn som säger att det har blivit natt. Är kartorna fortfarande med ljus bakgrund och ljuset fladdrar så har du ett annat bekymmer. Ligger inget och skräpar på instrumentbrädan som kan störa ljussensorn?

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

frippe64 skrev: tis 24 dec 2019, 11:08 Det är väl så att ibland är det ljust ute och ibland mörkt.
Det fattar jag också att det är ljust ibland och mörkt ibland. Det var därför jag skrev att belysningen numera varierar slumpartat, dvs utan något samband med omgivningsljuset.
Efter att jag fick solfilm monterad på min gamla s60 så funkade auto funktion lite sådär
ridax skrev: tis 24 dec 2019, 12:49
frippe64 skrev: tis 24 dec 2019, 11:08 Det är väl så att ibland är det ljust ute och ibland mörkt.
Det fattar jag också att det är ljust ibland och mörkt ibland. Det var därför jag skrev att belysningen numera varierar slumpartat, dvs utan något samband med omgivningsljuset.
Vadan denna trista ton, nu när det är jul och allt?

Det kan ju vara så att du inte varit uppmärksam på att växlingarna sker samtidigt som du kör in i mörkare eller ljusare partier utmed vägen. Så här års är det ju mer natt än dag, min kan växla ett flertal gånger under en körning. Jag har dessutom för mig att känsligheten kan ändras. Men du menar alltså att din bara växlar slumpmässigt och inte alls beroende på dagsljuset?
Tycker inte min ton var tristare än din egen. Men jsg skrev faktiskt att detta skedde slumpvis. Jag har naturligtvis åkt in och ut ur tunnlar förut och är inbegripen med att den belysningen varierar med omgivningen
Fast nu blir jag osäker på hur belysningen varierar med omgivningsljuset. Är det så att det bara skall finnas två lägen på bakgrundsbelysingen? Ljust eller mörkt (där styrkan iofs kan varieras med knappen på ljusreglaget), eller ökas/sänks bakgrundsbelysningen i flera steg beroende på hur ljust det är? Jag kan inte påminna mig att jag märkt av att ljusstyrkan på displayen har ändrats så abrubt bara för naturliga ljusvariationer tidigare.
Det är väl full styrka i bra ljus och i mörker det som föraren ställt in. När det är lite halvmörkt, halvljust så kan variationen räcka för att den ska ändra styrka lite då och då, ex om man får ljuset i ryggen om det är på gränsen, eller kommer in i skuggiga partier där det lilla ljus som finns kan ändra styrkan. Lyser du med ficklampa på den " röda dioden" i mörker så kommer instrumentbelysningen efter en kortare stund öka till full styrka. Kanske Kan vara ledtråd till och se om det är normal funktion eller om något är fel.
OK, då fungerar den som den skall nu. Förut växlade den "slumpartat" mellan full styrka och inställd låg styrka (navigatorn följde med samma mönster). Sedan bytte jag ljussensorn så växlade den på ett korrekt sett mellan full styrka och dämpad styrka, som tydligen är korrekt, men fick för mig att den skulle gå över i flera steg, men tydligen inte.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]