Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
Tja,

Morsans V60 D3 163 aut MY2012 med S/S klagar över låg batterinivå. Har bytt det stora batteriet och bilfan gnäller fortfarande. Har noll at BMS flera gånger och det hjälper för stunden, men problemet är tillbaka efter någon dag. Bytte batteri i typ maj och bilen laddas regelbundet med 25A Ctek till chassiejord som aldrig visar att batteriet skulle vara dåligt laddat. Meddelandet kvarstår även efter batteriladdning.

Är det det lilla batteriet som är skrot?

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

svergie2 skrev:Ja, men inte på sommaren haha. Bytte batteriet I maj som sagt. :)

Jo, fast om du kört värmaren i 1 månad så tar det på batteriet om du bara kör korta resor.
Jag har själv använt värmaren här i södra sverige i ungefär 1 månads tid.
Som regel är det dock att kör man värmare 10 min måste resan vara 20 min för att batteriet inte ska tömmas.

Så hur ser din körcykel ut?
Jo det vet jag, hon har haft bilen i över 5 år med samma körcykel så det är inga konstigheter.

Min fråga är om det lilla batteriet till S/S är skrot då bilen ändå är 8 år gammal.

Kan köra bilen i två timmar sträck på E6an för att sedan när jag parkerat inte kunna lyssna på musik i mer än någon minut innan meddelande om låg batterispänning, systemet avslutas om 2 minuter. Får samma meddelande oavsett hur mycket jag laddar batteriet, hjälper att rycka strömmen till BMS i någon minut men meddelandet är tillbaka efter någon dag.

Jag har samma sak. S/S funkar inte (batteriet laddas), och har nu börjat få varning på låg batterinivå. Jag har ännu inte upplevt några andra problem t.ex. att startmotorn går segt. Lite märkligt att varningen ofta kommer efter långkörning, och inte så ofta när jag kör i stan. Antar att jag måste byta batteri snart.

Vad satte du i för batteri? Ska vara av typen AGM på bilar med S/S.

frippe64 skrev:Jag har samma sak. S/S funkar inte (batteriet laddas), och har nu börjat få varning på låg batterinivå. Jag har ännu inte upplevt några andra problem t.ex. att startmotorn går segt. Lite märkligt att varningen ofta kommer efter långkörning, och inte så ofta när jag kör i stan. Antar att jag måste byta batteri snart.

Vad satte du i för batteri? Ska vara av typen AGM på bilar med S/S.
Yes, satte i ett 70 Ah AGM. Känner igen det du säger att varningen gärna kommer efter långkörning. Bilen var på service hos Volvo i måndags och dom sa ingenting om batteriet. Morsan glömde dock påtala problemet.

svergie2 skrev:Jo det vet jag, hon har haft bilen i över 5 år med samma körcykel så det är inga konstigheter.

Min fråga är om det lilla batteriet till S/S är skrot då bilen ändå är 8 år gammal.
StartStopp batteri är ju lite märkligt namn på hjälpbatteriet, som bara har till uppgift att hålla spänningen uppe på datamodulerna vid start, att det batteriet skulle ha gjort sitt efter 8 år håller jag som mycket troligt
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]