Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Eldberg
(V60 D4 2015) Igår körde jag 3 mil i laglig fart på 90-väg, utetemperatur 13 grader. Inget släp, ingen särskild last, ensam i bilen. När jag stannade och stängde av motorn gick kylarfläkten för fullt i cirka 2 minuter. Detta har aldrig hänt förut.

Fläkten brukar dra igång när det är riktigt varmt och man kör i långsam stadstrafik. Annars icke. Undrar vad som fick den att gå igång nu?

Öppnade huven för att kolla om där fanns någon ovanlig värme, men icke. Inga varningslampor lyste heller. Motortermomentern stod i normalläge. Nån som varit med om liknande?
Användarvisningsbild
av Perra83
Kolla i menyn på skärmen innan du stänger av motorn. Tror menyn heter start/stopp eller nått kanske DrivE. Där står det ibland varför start/stop är tillfälligt inte tillgänglig. Står det då Motorsystem så innebär det att bilen kör regenerering av partikelfiltret. Under tiden som regenereringen pågår blir det lite extra varmt och inte så lite heller. Avgaserna blir rejält varma och det brukar även lukta lite bränt. Upptäcker jag att fläkten går på högvarv kollar jag just i menyn. Är det dpf regeneration kör jag lite extra så den får slutföra.

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]