Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1332800
Eftersom kamremsintervallet nyligen blivit sänkt till 15 000mil så får det bli en ny sådan med tillbehör vid nästa service.
Fick offert på kamremsservice och där ingår inte vattenpump.
Frågade volvomekanikern, som jag för övrigt har tilltro till, om man inte bör byta pumpen vid kamremsbyte, fick till svar att sist han bytade en vattenpump var på en 850, att pumparna numera håller och att man slutat byta vid service.
Stämmer detta med er övriga som fått gjort kamremsservice runt 15 000 mil på VEA?
Användarvisningsbild
av RichardCardell
#1332802
Så har det varit på dem senaste Volvo bilarna jag haft så tror det även gäller dessa. Har dock bytt dem ändå, kostade inte många kronor när dem ändå hade nere allt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Cotag
#1332804
@Jimmy Svensson, Ja jag kommer ihåg från en annan tråd att dom kontaktade dig när bilen stod "nerplockad". Merkostnad på 2500 för byte av pump eller hur va det? Det är samtidigt den enda bilen jag sett blivit bytt på på forumet. Därför undrar jag vad andra har för erfarenheter av detta.

@RichardCardell, Jo, men samtidigt bör det ju finnas någon tanke med att inte ta med den i offerten när jag frågat på kamremsbyte.
Användarvisningsbild
av RichardCardell
#1332805
Cotag skrev:@Jimmy Svensson, Ja jag kommer ihåg från en annan tråd att dom kontaktade dig när bilen stod "nerplockad". Merkostnad på 2500 för byte av pump eller hur va det? Det är samtidigt den enda bilen jag sett blivit bytt på på forumet. Därför undrar jag vad andra har för erfarenheter av detta.

@RichardCardell, Jo, men samtidigt bör det ju finnas någon tanke med att inte ta med den i offerten när jag frågat på kamremsbyte.

Det finns det säkert :) Har förvisso bara varit med om ett vattenpumpsras på alla bilar jag haft och det på en bmw som gått ~27.000 mil utan att ha bytt pumpen innan. Det enda min pst sa när jag ville ha den bytt på min V70 var att risken att den skulle gå sönder var mindre än att få en ny defekt, hur sanningshalten ligger i det påståendet låter jag vara osagt :) ska själv snart byta kamrem på min vea och har inte för avsikt att byta pumpen denna gången faktiskt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1332816
Jag kommer byta min. Har bensin som ska gå till 18, men jag tror jag byter den vid 15k servicen istället (eller strax efter snarare, lär inte sponsra åf med kamremsbytet). Gillar inte kombinationen havererande dieslar som har den breda remmen, min har liksom smal...

Har aldrig bytt rem utan att byta pump, tycker alltid dom är mer eller mindre glappa.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1332841
TommyP86 skrev: sön 18 aug 2019, 20:28 Jag kommer byta min. Har bensin som ska gå till 18, men jag tror jag byter den vid 15k servicen istället (eller strax efter snarare, lär inte sponsra åf med kamremsbytet). Gillar inte kombinationen havererande dieslar som har den breda remmen, min har liksom smal...

Har aldrig bytt rem utan att byta pump, tycker alltid dom är mer eller mindre glappa.
Angående att inte sponsra ÅF så verkade det inte för ett par månader sen gå att få tag på mer än själva kamremmen "pirat", löp o spännhjulen verkade inte finnas mer än som original, vilket också bekräftades av verkstan "på hörnet".
Idag finns hel kamremssats på Autodoc för en tusenlapp, dock slut i lager.
Får kanske kolla priserna hos verkstan på hörnet igen (meca), för ett par månader sen hade dom ungefär samma prisbild som bilia, vilket ägaren av stället inte alls var glad över: -"Dyrare än Volvo vill man ju inte vara känd för".

Ska ju få bytat balansaxlarna igen på garanti samtidigt, följetong det där, eventuell fortsatt goodwill från Volvo ökar såklart inte med en ej auktoriserad servicestämpel.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1332849
Har faktiskt sett det jag också, men jag gör det själv om jag får feeling och tid, annars har jag en vän som är mek och gärna kör extra.
Materialet får bli som det blir med.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1332865
Vet du/någon hur mycket jobb det är att byta kamrem själv på dessa maskiner? Behövs det några tolkar/verktyg för att få nollan rätt och/eller något för att låsa kamaxlarna exempelvis? Har motorn VVT-enhet/er som kan ställa till det?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1332875
Mer än vad jag vet tyvärr. Har verktygen till de gamla motorerna, har tänkt komplettera upp om det behövs nåt. Ska kolla upp det när det närmar sej.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]