Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pontiaccc
Är sugen på en v60 cc d3 med manuell låda .
Har hört att även vissa d3 motorer har balansaxlar precis som d4 ?
Vill helst slippa balansaxlar i min bil ......
Letar årsmodeller 2016-2018
av klirre
Pontiaccc skrev: lör 25 maj 2019, 19:43 Är sugen på en v60 cc d3 med manuell låda .
Har hört att även vissa d3 motorer har balansaxlar precis som d4 ?
Vill helst slippa balansaxlar i min bil ......
Letar årsmodeller 2016-2018
Vi har försökt gräva i detta i balansaxeltråden, det jag och cotag lyckats få fram via wikipedia är att D3 VEA med motorkod D4204T9 bör sakna balansaxlar. Jag har den motorn i min v60, hittills låter den inget men 2700 mil är inte speciellt lång körsträcka heller.

Kruxet är att det finns D3:or med motorbeteckning D4204T4 och D4204T16 med, dessa är lite lurigare att veta om de har balansaxlar. D4204T4 står enl. wikipedia som bilar med AWD, men enl. manualen för v60cc my17 har alla D3or D4204T4 och d3+awd är ingen kombination som existerar. Kan man lita på wikipedia så har D4204T4 dubbelturbo, vilket lutar åt att det är samma grundmotor som en D4 fast nertrimmad. Alltså har den högst troligt balansaxlar.

D4204T16 bör inte ha balansaxlar, i specen på wikipedia ser det ut som en D4204T9 med SCR-system. Så kan man tanka adblue i bilen bör den ha denna motorn.

Du får så klart kolla dokumentation och motordekalen under huven när du är ute och jagar bil, men tyvärr ser det svårt ut att få en v60cc utan balansaxlar om du inte kan tänka dig en D4 AWD för då får du den gamla 5an med 6stegs automat och haldex. Den kostar nog en bra slant mer än D3an tyvärr.

Alternativet är annars en vanlig V60 utan cross country, det beror ju helt på om du klarar dig med en sån.
Användarvisningsbild
av Cotag
Varför vill du inte ha balansaxlar? :-D
av Pontiaccc
Skulle vilja ha en bil med "skottsäker" motor .....
Tycker det verkar finnas "problem" med dom flesta nya motorer nuförtiden .
Kanske man skulle satsa på "gamla" dieselfemman o få en fyrhjulsdriven v60 cross?
Är dom euro 6 klassade ? Finns det npgra kända problem på den motorn ?
av Malmstroem
Det finns Euro 6 klassade femcylindriga -- men majoriteten är Euro 5, så kontrollera innan köp.

Det finns de på detta forum som hävdar att man inte kan köpa den femcylindriga dieseln p.g.a. att multiremmen kan gå av och hamna inne i kamremmen vilket leder till havererad motor...

Alla motorer kan gå sönder. Jag tror att minst risk för problem har du med en sen femma. Själv har jag två diesel fyror (VEA) och räknar kallt med att så pass få procent av dem har problem så att jag kommer att klara mig. Det kan tänkas att jag har fel. :-D
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]