Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1314128
Bytte bromsbeläggen i helgen på min V60. Har efter detta märkt som en "hinna" på skivorna...
Är detta normalt när nya klossar ska "passas in" på befintliga skivor eller kanske något som blir med ATE Ceramic-belägg?
Jag upplever varken att bromsarna blir varma eller att bilen går speciellt tungt.
P-bromsen lägger an och släpper som den ska.

Har efter bytet kört ca 10 mil "som folk" och inte gjort några speciellt hårda inbromsningar.

Kan jag ha gjort något annat fel vid bytet?

Första bilden är fram, andra är bak.
20190429_215533-2268x3024-1701x2268 (2).jpg
20190429_215533-2268x3024-1701x2268 (2).jpg (173.8 KiB) Visad 750 gånger
20190429_215548-2268x3024-1701x2268 (2).jpg
20190429_215548-2268x3024-1701x2268 (2).jpg (209.94 KiB) Visad 750 gånger
#1314135
Nej, jag ser inget att oroa sej för. Beläggen ska föra över material till skivan, det du ser är förmodligen bara för att det är helt nytt. Så länge friktionsytorna på belägg och skiva var rena (inte fulla med fett alltså) så är det bara att rulla vidare.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1314146
TommyP86 skrev: tis 30 apr 2019, 00:04 Nej, jag ser inget att oroa sej för. Beläggen ska föra över material till skivan, det du ser är förmodligen bara för att det är helt nytt. Så länge friktionsytorna på belägg och skiva var rena (inte fulla med fett alltså) så är det bara att rulla vidare.
Tack, det låter bra :-)
Jo allt var helt rent, så det är nog en inkörningsperiod då.
Dom nyper fint så det är inget problem med den saken heller.
#1314189
Perra83 skrev: tis 30 apr 2019, 10:29 Ser ut som att beläggen inte tar riktigt över hela ytan. Men ge dom några dagar så har dom garanterat slitit in sig.
Tack, ja inget annat verkar vara konstigt så jag brummar vidare.
Med tanke på hur de gamla beläggen såg ut så är jag egentligen inte förvånad...
Användarvisningsbild
av EjS
#1314334
Beläggen är designad så att compounden läggas på skivan. Högsta friktionen är altid mellan 2 identiska material.

Ytan kallas "transfer film" i yrkesspråk.

När man byter på begagnade skivor händer något konstigt för att ämnen från tidigare belägg mixas.

Det går lite tid innan nya transfer film byggas upp.
High-end belägg går genom en scorch process innan de är färdigproducerade. Det gör dom bättre mot fade men tar längre tid att lägga på transfer film på skivan så det beror på vilka belägg du valt.

Det ska viss temperatur för att lägga på transfer film men ingen vansinnig överhettning eller ultrahögt bromstryck. Att köra vettigt över tid gör jobben.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]