Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo V60 D4 reggad 2017 plötsligt inte skattebefriad?

Ni läste rätt.
Är en leasingbil och plötsligt fanns det med 2 rader på fakturan
Skatt 2018, 2019, dvs årsskatt på 1300kr gånger 2.
Vilket jag inte kan förstå för bilen är ju skattebefriad i 5 år!

Leasingföretaget säger att bilen inte är skattebefriad, söker man på trafikverket så står det följande
Skattepliktig: JA
Skatt: 1300kr

Men längre ner står det att bilen är EURO 6
och den är dessutom registrerad 2017-02-14

Går även att läsa på trafikverket att skattebefrielse 5 år gäller

om bilen är reggad mellan 1 januari 2013–30 juni 2018

Är en Personbil

- ha utsläppsklass Euro 5 eller Euro 6 eller
- vara ladd- eller elhybrider.

Min bil stämmer in på alla kriterier så frågan kvarstår.
Varför står det att bilen är skattepliktig när det samtidigt står att det är en EURO6 bil och den inte är registerad
efter juli 2018 som är det datum när de tog bort 5 års skattebefrielse( men bilar före det datum ska ju inte tappa sin miljöstatus)
Någon som kan förklara detta?
Happ, tydligen räcker det inte med Euro6 (även om säljarna säger det)
Utan det finns en fiffig lite formel med och då hamnar bilen 4 gram på fel sida strecket.
Spelar ingen roll om det är euro6, står i avtalet från säljaren (miljöbil), har eco mode och start/stop funktion ect…

Jaja...
Euro6 i sig har aldrig gett skattebefrielse utan enbart i kombination med X gram koldioxid per kilometer eller alternativt drivmedel
fjohan82 skrev: tor 11 apr 2019, 12:56 V60 D4 MY17 var väl bara skattebefriad med 16"-hjulen vill jag minnas...
Beror som sagt på utsläppen. 5år ska givetvis gälla och skatten kan höjas under den tiden men man ska inte bli debiterad.
Min gamla D4 var skattebefriad i fem år så den hade jag koll på. Utsläppskrav skärptes under den tiden och beloppet som skulle betalas efter fem år höjdes under tiden men det kom aldrig någon räkning.
Inget. Däremot verkar det ju som att leasingbolaget släpat med faktureringen.

Jag har använt VParts skivor och belägg […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]