Parkeringsbroms ligger någon på efter byte av skivor och bromsklossar. Resulterar i varma bakbromsar
av PerSvenson - mån 18 feb 2019, 23:51
- mån 18 feb 2019, 23:51
#1300113
Hej
V60 D4 2014 10.000 mil. Bytte nyss skivor och klossar runt om. Allt funkade bra ca 1 månad.
Råkade dock ut för en besynnerlig händelse. Efter att varit uppe i fjällen, och några häftiga inbromsningar där, ligger nu bromsarna bak på något (troligtvis ligger den elektroniska handbromsen på något). Man kan fortfarande rulla bilen för handkraft om man skjuter på den. Upptäckte det eftersom det luktade bränt efter en lång körning nedför en fjäll-backe . Skivorna bak blev väldigt varma - så varma att man brände sig. Detta trots att jag använde motorbroms en hel del nedför. Det var väderomställning typ några plusgrader ner mot 8 minus på några få timmar när det började balla ur på fjället. Bakre broms-skivorna blir nu även varma på färd i plant underlag, utan att man bromsar något.
Bromsen tar bra annars, även parkeringsbromsen. Parkeringsbromsen är testad i sluttning. Man hör att parkeringsbromsen både öppnar och stänger sig. Är inte parkeringsbromsen på börjar bilen rulla.
Skivor och backar är nyss bytta. Bromskolvarna drogs tillbaka med med torx verktyg. Det gick inte att köra tillbaka dom helt med 12 volt, för kolvarna gick inte helt tillbaka då utan man fick trycka tillbaka dom helt med en tving.
Efter skivbytet fungerade det klanderfritt ända tills fjällresan.
För att kolla visuellt om det var något synligt fel, så skruvade jag av båda hjulen och båda bak hjul kan man snurra på för hand (om inte handbromsen är på givetvis) . De snurrar lika bra(eller dåligt hur man nu ser på det) på båda sidor bak. Fram är det inget problem alls och diskarna blir ej varma.
Kan det var så att elektroniska bromsen eller en av kolvarna fått bekänna färg efter allt salt och det nordiska klimatet och inte drar sig tillbaka längre? Om denna hypotes stämmer , hur kan man i så fall enklast kolla vilken kolv som är kass?
Vad rekommenderas i första hand för åtgärd, förutom en resa till en verkstad, där de kommer försöka byta så mycket prylar som möjligt, så dyrt som möjligt?
Man kan få bromsok och kolvmotor ihop för runt 1000:- på skroten men då tillkommer ju "onödigt arbete" som att byta /återansluta bromsrör ? lufta bromsrör och annat tråkigt.
Jag har inte skruvat av och undersökt broms-oket än , eftersom jag tror jag får skruva tillbaka kolvarna igen om jag ska försöka frigöra bromsbeläggen från skivorna.
Tacksam för idéer och svar,
Per
V60 D4 2014 10.000 mil. Bytte nyss skivor och klossar runt om. Allt funkade bra ca 1 månad.
Råkade dock ut för en besynnerlig händelse. Efter att varit uppe i fjällen, och några häftiga inbromsningar där, ligger nu bromsarna bak på något (troligtvis ligger den elektroniska handbromsen på något). Man kan fortfarande rulla bilen för handkraft om man skjuter på den. Upptäckte det eftersom det luktade bränt efter en lång körning nedför en fjäll-backe . Skivorna bak blev väldigt varma - så varma att man brände sig. Detta trots att jag använde motorbroms en hel del nedför. Det var väderomställning typ några plusgrader ner mot 8 minus på några få timmar när det började balla ur på fjället. Bakre broms-skivorna blir nu även varma på färd i plant underlag, utan att man bromsar något.
Bromsen tar bra annars, även parkeringsbromsen. Parkeringsbromsen är testad i sluttning. Man hör att parkeringsbromsen både öppnar och stänger sig. Är inte parkeringsbromsen på börjar bilen rulla.
Skivor och backar är nyss bytta. Bromskolvarna drogs tillbaka med med torx verktyg. Det gick inte att köra tillbaka dom helt med 12 volt, för kolvarna gick inte helt tillbaka då utan man fick trycka tillbaka dom helt med en tving.
Efter skivbytet fungerade det klanderfritt ända tills fjällresan.
För att kolla visuellt om det var något synligt fel, så skruvade jag av båda hjulen och båda bak hjul kan man snurra på för hand (om inte handbromsen är på givetvis) . De snurrar lika bra(eller dåligt hur man nu ser på det) på båda sidor bak. Fram är det inget problem alls och diskarna blir ej varma.
Kan det var så att elektroniska bromsen eller en av kolvarna fått bekänna färg efter allt salt och det nordiska klimatet och inte drar sig tillbaka längre? Om denna hypotes stämmer , hur kan man i så fall enklast kolla vilken kolv som är kass?
Vad rekommenderas i första hand för åtgärd, förutom en resa till en verkstad, där de kommer försöka byta så mycket prylar som möjligt, så dyrt som möjligt?
Man kan få bromsok och kolvmotor ihop för runt 1000:- på skroten men då tillkommer ju "onödigt arbete" som att byta /återansluta bromsrör ? lufta bromsrör och annat tråkigt.
Jag har inte skruvat av och undersökt broms-oket än , eftersom jag tror jag får skruva tillbaka kolvarna igen om jag ska försöka frigöra bromsbeläggen från skivorna.
Tacksam för idéer och svar,
Per