Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1300113
Hej

V60 D4 2014 10.000 mil. Bytte nyss skivor och klossar runt om. Allt funkade bra ca 1 månad.
Råkade dock ut för en besynnerlig händelse. Efter att varit uppe i fjällen, och några häftiga inbromsningar där, ligger nu bromsarna bak på något (troligtvis ligger den elektroniska handbromsen på något). Man kan fortfarande rulla bilen för handkraft om man skjuter på den. Upptäckte det eftersom det luktade bränt efter en lång körning nedför en fjäll-backe . Skivorna bak blev väldigt varma - så varma att man brände sig. Detta trots att jag använde motorbroms en hel del nedför. Det var väderomställning typ några plusgrader ner mot 8 minus på några få timmar när det började balla ur på fjället. Bakre broms-skivorna blir nu även varma på färd i plant underlag, utan att man bromsar något.

Bromsen tar bra annars, även parkeringsbromsen. Parkeringsbromsen är testad i sluttning. Man hör att parkeringsbromsen både öppnar och stänger sig. Är inte parkeringsbromsen på börjar bilen rulla.

Skivor och backar är nyss bytta. Bromskolvarna drogs tillbaka med med torx verktyg. Det gick inte att köra tillbaka dom helt med 12 volt, för kolvarna gick inte helt tillbaka då utan man fick trycka tillbaka dom helt med en tving.

Efter skivbytet fungerade det klanderfritt ända tills fjällresan.

För att kolla visuellt om det var något synligt fel, så skruvade jag av båda hjulen och båda bak hjul kan man snurra på för hand (om inte handbromsen är på givetvis) . De snurrar lika bra(eller dåligt hur man nu ser på det) på båda sidor bak. Fram är det inget problem alls och diskarna blir ej varma.

Kan det var så att elektroniska bromsen eller en av kolvarna fått bekänna färg efter allt salt och det nordiska klimatet och inte drar sig tillbaka längre? Om denna hypotes stämmer , hur kan man i så fall enklast kolla vilken kolv som är kass?

Vad rekommenderas i första hand för åtgärd, förutom en resa till en verkstad, där de kommer försöka byta så mycket prylar som möjligt, så dyrt som möjligt?

Man kan få bromsok och kolvmotor ihop för runt 1000:- på skroten men då tillkommer ju "onödigt arbete" som att byta /återansluta bromsrör ? lufta bromsrör och annat tråkigt. :-(

Jag har inte skruvat av och undersökt broms-oket än , eftersom jag tror jag får skruva tillbaka kolvarna igen om jag ska försöka frigöra bromsbeläggen från skivorna.

Tacksam för idéer och svar,
Per
#1300276
1. Om anliggningsytorna i bromssadeln är ordentligt rengjord så ska beläggen löpa lätt i bromssadeln och kunna flyttas med fingerkraft. 2.Bromsoken är tyvärr gjorda av aluminium som erjar i svenskt vinterklimat. Hade samma fel på min V70 från 2012 och bromsarna blev för varma bak vid all typ av körning. Jag köpte 2 nya bromsok och monterade och har fungerat perfekt i ett år nu. Anledningen till att bromsarna lägger sig på är att bromskolvarna erjar i cylindern och klämmer då åt tätningen/ bromskolven och då löper den för tungt i cylindern. Vägsalt är boven till detta. Jag köpte TRW bromsok som sitter originalmonterat på bilen från mister-auto .se och betalade ca 1250 kr st för dem. Gamla stommen skickas tillbaka annars kostar det ca 1000kr till. Trw ok på Volvo / Meca kostar ca 4200 kr st så det finns pengar att spara 🙂. Lycka till ! Hälsingar från Värmland.
#1300315
Rättelse: på V70 är bromsoken gjorda av gjutjärn på tidiga modeller och från 2012 är det aluminium. På V60 med D4 motor och ventilerade bromsar bak är det mycket riktigt bromsok gjorda av gjutjärn med 41 mm kolv. V60 med mindre motoralternativ kan ha aluminium bromsok , trådstartarens bil har det troligen inte.
#1300323
Tack för alla svar hittills. Bromsoken bak på min v60 2014 d4 är i gjutjärn. Diskarna och bromsklossar är bytta till nya orginal ATE, samma märke och modell som bilen kom med från fabrik. Ventilerade fram (dubbelskiva med mellanrum i mitten) och men inte ventilerade bak (exakt som det var från fabrik).
Nu vid väldigt noga inspektion kan den synas en liten spricka (tror inte den är genomgånde i plasten utan bara lite vid fästhålet mot bromsoket, utanpå plasthöljet till på ena kolvmotor/växeln som driver kolven, som jag inte sett tidigare. Otroligt smart konstruktion förresten att ha plast och skruvhål i plast, så nära något som kan bli riktigt varmt..glödande varmt i Svenska Rallyt. Möjligen får man plocka isär och se om torx-kugget verkligen lyckas snurrar på på ena sidan av bilen. Men det borde nog inte vara det som är problemet? För då hade bromsen bara legat på ena sidan. I mitt fall ligger på lika mycket på båda sidor.
Hur vet förresten kolvmotorn/kolvväxeln hur många varv den ska snurra tillbaka, från det att den varit helt extraherad, bromsad ? Jag tror jag fick snurra torx skruvan ca 20 varv , men motorn kanske bara stannar då den inte orkar längre (den uppfattar det som att kolven är ihoptryckt) och då ligger bromsen ann även efter man släpper på parkeringsbromsen? Men orkade inte motorn skruva tillbaka kolven helt tycker jag man borde se någon felkod? Jag funderar lite.... Parkerings-bromsens kolvar är väl helt isolerat system från varandra? Det är väl inte så att ena sidan kan påverka den andra sidan? Och broms-hydral systemet jobbar väl diagonalt, vänster fram - höger bak, höger fram - vänster bak?
- Ja, det stämmer 12 volt verkade inte kunna skruva tillbaka kolven helt och hållet. Utan jag såg efter jag använt 12 volt batteri att jag behövde dra det tillbaka att kolven inte var helt tillbakadragen , så jag använde en tving att trycka det sista. För att kunna få in bromsbackarna. Bromsbackarna bak jag bytte var helt slut , typ max 1 mm kvar. Men jag hade inte någon värme i diskarna bak under en månad efter jag bytt. Det var först efter fjällresan som de blev varma. När jag rörde på den ena yttre bromsklossen verkade den inte sitta speciellt hårt utan kunde röras på med fingret. Men de inre bromsklossarna kom jag inte åt att känna på för då får jag ta bort oket igen. De sitter nog ann. Jag tar loss oken och kollar i helgen.
#1300437
Eftersom kontaktstycket bara har 2 poler, alltså ingen möjlighet till givare/återkoppling, så -gissar- jag att motorn reverserar en fast tid. Går då spindeln tungt av någon anledning så hinner den kanske inte släppa helt. Att detta skulle inträffa på båda sidor samtidigt verkar väl ganska osannolikt..
När du tryckte tillbaka kolvarna med tving, tryckte då centrerat på kolven, kanske risk annars att den kantrat och skurit in i oket bakom tätningen?
Som jämförelse gick mina kolvar lätt att trycka tillbaka, med en skruvmejsel på lämpligt ställe, efter att jag satt p-bromsarna i serviceläge med vida/dice.
Är bromsvätskan bytad? Sitter ju ett gäng ventiler för "hjälp bromsa i backe vid start" o.s.v på min som säkert inte gillar gammal bromsvätska med vatten i.

En annan tråd med samma problem, vet inte hur det gick för trådstartaren:
viewtopic.php?p=1289709#p1289709
#1300468
Tack för svar Cotag! Ditt resonemang verkar logiskt. Jag har inte bytt bromsvätskan. Men när jag bytte diskar osv såg jag att den liksom svämmade över i bromsexpansionskärlet i motorrummet. Vilket var väntat - eftersom kolvarna nu med nya bromsbacka är mindre extraherade . Jag vet inte hur man byter bromsolja, men kan läsa. Vill helst undvika det.

Enklaste och snabbaste lösningen hade kanske varit att skaffa en OBD2 service apparat och sätta bromsarna i serviceläge (cykla av/på service läge)? (så slipper man skruva av kolv-motorn igen - vilket initialt verka ha löst problemet när bromsskivorna var nya för en månad sen)

Det kanske hade blivit kondens /is i fjällen och styrenheten nu tror att den bara behöver skruva ut bromscylindrarna typ en viss tid typ en sekund (en- två varv (mot de kanske 2 sekunder (kanske 5 varv) som behövs för att få bromsbackarna fria från bromsskivan (eftersom symptomen är samma på båda sidor)
Som du säger väldigt osannorlikt att båda motorerna /cylindrarna skulle börja fallera samtidigt - troligare någon som styr cylinderns rörelse baserar sitt beslut på fel signaler)? Tror det kan vara något sådant, eftersom problemen började först i snö och kyla i fjällen?
Läste någonstans att när man avslutar Broms serviceläge verkar ju styrenheten kalibrera hur mycket som den ska skruva på kolven/calipern ? Men vilka OBD2 dosor kan ställa V60 p-broms i serviceläge? Inte alla va? En VIDA /DICE har jag nog inte råd med.
Så tips på bra och billig OBD2 dosa som kan sätta p-broms i serviceläge på V60 2014 bockar och bugar jag för. Windows laptop har jag.

Fråga; det är väl bara parkeringsbromsen som använder kolvmotorn? Vanliga färdbromsen styrs väl bara av hydraulik?
Senast redigerad av 1 PerSvenson, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]