Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ska snart köpa bil och ett av kraven är det att det ska vara riktigt bra ljud original. Det lutar antingen åt VW golf/passat med deras Dynaudio system eller V40/V60 med premium sound (Harman Kardon). Årsmodellerna jag kikar på är MY17 och nyare.

Är det någon skillnad på V40 och V60 premium sound? Är det 5x130 effekt på förstärkaren? Hur många högtalare är det i respektive och ingår det subwoofer? Hur är ljudbilden? Går det att spela riktigt högt och att det låter bra med premium sound?
Nej HK är inget premium sound, endast beteckningen är det. Så är du fin ljuds lirare så glöm å göm HK direkt, dessutom har inte Volvos "ljud ingenjörer" bemödat sig med att montera in en sub som skulle höjt ljudet rejält. Det är ofta jag inte förstår mig på Volvos tänk.
Det fanns väl sub till XC60 med samma ljudanläggning?
Jag har HK i min V60 (ingen sub där inte, vad jag vet...) och vid streaming från Spotify eller vid lyssning på vanliga FM-radion är inte ljudet så speciellt...
Däremot, om jag kör vanliga P4 eller ngn musikkanal via TuneIn så blir ljudet ett helt annat. Då kan man ställa in och vrida upp volymen desto mer. Det är min uppfattning... :-)
Men försök att lyssna innan och bilda dig en egen uppfattning.
Jag tycker kritiken mot harman kardon i s60/v60 är helt oberättigad. Eller ja, om man vill ha ett slappt basrör att dura runt med blir man besviken.

Jag har kört min bil med hk i 12000 mil nu, och saknar det i nästan alla bilar jag kör annars. Bowers & Wilkins är bättre, men thats it. Har inte testat nån audi med stora systemet.
Man kan ställa eq såpass hårt att man måste sänka för att ljudet blir för skarpt, och speglarna vibrerar både ute och inne av basen.
Hade ljudbilden blivit bättre av en sub? Ja, men inte enormt.
Uppskattar klart ljud, rapp bas och höga volymer. Den subben som sitter i dynaudio och det omärkta systemet mellan dynaudio och hk är riktigt vidrig.

Sambon har premium sound i sin v70 -12, det är inte nån dealbreaker tycker jag.
Mest för att det ”sänker” volymen när man spelar högt, man hör att det är nåt skumt som pågår. Precis så har jag upplevt alla high performance i allt från s40 till s80.
Det finns det inte tillstymmelse till i hk i v60/s60.

Så smaken är olika. Rekommenderar att provlyssna, men jag hade inte velat vara utan.
x74 skrev:Nej HK är inget premium sound, endast beteckningen är det. Så är du fin ljuds lirare så glöm å göm HK direkt, dessutom har inte Volvos "ljud ingenjörer" bemödat sig med att montera in en sub som skulle höjt ljudet rejält. Det är ofta jag inte förstår mig på Volvos tänk.
Handlar inte om att ingenjörerna inte bemödat sig, jag lovar att dem mer än gärna hade köpt in både bättre komponenter och en bas men så länge det sitter en ekonom med ett exceldokument framför sig så kommer inte ingenjörerna få som dem vill, någonsin. Allt är en kompromiss, tyvärr..
Undrar hur ni som har ps h/k i v60 upplever radioljudet?

Köpt mej en v60 från 2017 med harman kardon stereon. Tycker det blir bra tryck och kan spela riktigt högt från cd skiva och bluetooth / spotify.

MEN.. !!
När man kör fm radio är det inte i närheten av samma tryck! Man kan maxa volymen utan att det är jätthögt, låter inte i närheten som cd/spotify!

Är det så i alla ps bilar? Eller kan det vara något fel i min?
Upplever ni stor skillnad?

//Mikael
mikael_81 skrev: tor 30 maj 2019, 21:07 Undrar hur ni som har ps h/k i v60 upplever radioljudet?

Köpt mej en v60 från 2017 med harman kardon stereon. Tycker det blir bra tryck och kan spela riktigt högt från cd skiva och bluetooth / spotify.

MEN.. !!
När man kör fm radio är det inte i närheten av samma tryck! Man kan maxa volymen utan att det är jätthögt, låter inte i närheten som cd/spotify!

Är det så i alla ps bilar? Eller kan det vara något fel i min?
Upplever ni stor skillnad?

//Mikael
Det är normalt när det gäller fm radio.. tråkigt nog. även på dom nyare v/s/xc/60/90/40 så är fm radio-ljudet skit(på B&W och HK)
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]