Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trikarn70
Hej
Har precis köpt en XC 60 årsmodell 2014.
Försäljaren utlovade att bilen var utrustad med rattvärme vilket den inte var. Tyvärr uppdagades detta efter köp.

Har ringt runt till olika Volvo verkstäder för att höra om det går att eftermontera rattvärme. Svaret jag fick av alla var att det inte går, eftersom det inte är ett tillbehör från Volvo och att det har att göra med kabelstammen.

Vad är problemet... Ny ratt - extra kabel - (effektbox om det behövs) - ny programvara.

Hur skiljer sig en kabelstam med och utan rattvärme?

Är det möjligt att montera själv och att få hjälp hos verkstad med programmeringen till klimatanläggningen?
Det finns fina pdf utlagd på nätet hur man monterar ratt med värme, så jag ser inte problemet.

Bilen är utrustad med VOC.

Hoppas på svar annars blir det ett återköp.
MVH
Fredrik
av dannesk
Tror inte det funkar. Rattvärme är väl en option som beställs ifrån fabrik så kabelstammen m.m. förbereds för detta i bilens spec för att den ska kunna ta emot mjukvaran.

Att det finns specar hur man monterar rattvärme gäller väl för de som redan har förberett eller vill byta ut befintlig ratt. Om ÅF sagt att det inte går pga ovan så borde väl det vara så. Är det en sån deal-breaker att den inte har rattvärme så återköp är aktuellt istället för ett prisavdrag?
Användarvisningsbild
av x74
Läser man på Volvos sidor så tolkar jag det som att det går, när tom mjukvaran går att köpa, ingen köper väl annars mjukvara om inte värme ratt kan installeras, och mig veterligen fanns det ingen option "förberedelse" att välja vid beställning. Därför borde det gå att eftermontera, och lite aldrig på bilia det är bara en bunt med praktikanter, forska själv är bäste dräng som Volvo ägare. Annars häver du köpet alla dar i veckan, för ratt värme är mumma för nävarna. :-)
Länken nedan hade jag som referens när jag ringde till Bilia för att höra om det var möjligt.
Två av Bilias service teknike rpå två olika orter sa att det inte gick. Sedan kontaktade jag Bilia genom chatt.
Nu är länken bortplockad och endast vanlig standard ratt som tillbehör.
https://www.bilia.se/biltillbehor/styli ... _31428166/
Samma som XC90_Executive hänvisade till på Volvo hemsida.

En service tekniker från en mindre ort tycker att det ska gå så jag ska hålla kontakt med honom så får vi se hur detta slutar.

Återförsäljaren sänkte priset på bilen, så nu återstår att försöka få till rattvärme själv.
Det är skillnad på vinter i norr med snö och kyla mot grön gräsmatta i söder.
Rattmuff på...
Rattvärme tycker jag med kalla händer är en
riktigt bra grej med min 2017 XC60 även längst
söder i landet - följde med klimatpaketet som
man fick med gratis vid mitt bilköp gissar jag.

Klart värt en del pengar ... .

MVH
Användarvisningsbild
av x74
Trikarn70 skrev:Länken nedan hade jag som referens när jag ringde till Bilia för att höra om det var möjligt.
Två av Bilias service teknike rpå två olika orter sa att det inte gick. Sedan kontaktade jag Bilia genom chatt.
Nu är länken bortplockad och endast vanlig standard ratt som tillbehör.
https://www.bilia.se/biltillbehor/styli ... _31428166/
Samma som XC90_Executive hänvisade till på Volvo hemsida.

En service tekniker från en mindre ort tycker att det ska gå så jag ska hålla kontakt med honom så får vi se hur detta slutar.

Återförsäljaren sänkte priset på bilen, så nu återstår att försöka få till rattvärme själv.
Det är skillnad på vinter i norr med snö och kyla mot grön gräsmatta i söder.
Rattmuff på...
Vilka ska man lita på volvo eller volvo? Det är som vanligt med det bolaget hehe, under är text tagen från bilia reservdelar.

Observera! Vid installation av ratt med värme kan en knapp i mittkonsolen behöva ersättas. Den borttagna knappens funktion blir i så fall åtkomlig via kombinationsinstrumentet. Denna produkt kräver installation av mjukvara. Ratt med värme kan inte installeras på S80L/S60L/S60 Inscription.

Just L modellen är icke svensk marknad. tror det var kina eller nått.
Hallå! Hur har det gått? Sugen att få rattvärme i min oxå... tips på nån volvotekniker som vet liiite mera än alla andra... finns ju en hel del på skrotarna...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hej. Nää nu är det för kallt i mitt garage men jag ska prata med en tekniker i mitten av Mars för han tyckte det ska gå.
Fick en lista på delar som behövs, fast han hade gjort det på en V70 så jag är inte säker om det gå ännu.
Se nedan.
//

Du behöver:
Kontaktrulle 31343662 (2131:-)
Spakcentrum 31481775 (576:-)
Styrenhet 31343460 (6531:-)
Konsol 31343767 (100:-)
Skruv x3 988867 (21:-/st)
Kablage 31332911 (232:-)
Ratt (svart) 31404324 (5528:-)

Det mesta verka finns på skroten.
De behöver kolla innan är att de finns kontakterna för styrenhet klart i din bil. Ska finna upp under ratten mot torpedväggen.

Jag har använt VParts skivor och belägg […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]