- fre 04 jan 2019, 12:06
#1290201
Volvo, V60, D4, 2012, AWD, AUT, MOMENTUM, KOMBI.
I Maj 2018 så fick jag felmeddelande ”AWD avstängd” bilen behöver service. Ringde Volvo & dom sa att det förmodligen var haldexpumpen som krånglade men att det inte var nån fara att köra ändå. Bokade tid efter sommaren och då hade jag hört att pumpen byts på ”goodwill” men Volvo skulle inte ge mig någon goodwill då den endast räckte 5år, bilen är uttagen 2012 Nov så jag var 6mån sen :( Trots att den då gått bara 12000mil. Blev sur och lämnade istället in bilen för hos den lokala bilmeken istället.
Felkoden visade på att haldexpumpen behövde bytas, sug filtret i botten på pumpen var riktigt igensatt med svart kladdig sörja. Pumpen byttes (kostnad ca4500kr), efter rengöring och oljebyte så kom felmeddelandet tillbaka ”AWD avstängd”, åkte in till verkstaden igen och denna gång var det en annan felkod: P188918 ”inget tryck” tror jag den betyder. Felkoden nollades, pumpen plockades bort för kontroll och det ”såg bra ut”, oljan byttes igen men felkoden kom tillbaka så fort bilen provocerades till att spinna.
Volvos förslag var att byta styrboxen för Haldex 12000kr + jobb.
Några frågor som jag vore otroligt tacksam om nån kan svara på:
1. P188918 vad kan denna felkod bero på? Nån som varit med om detta?
2. Vad jag förstår så sitter det nån typ av ventil och tryckgivare i enheten som styrboxen reglerar. Nån som vet om funktionen är så att: styrboxen reglerar ventilen & när ventilen stryps så byggs ett tryck upp som aktiverar haldexkopplingen? Jag tänker att om ventilen kärvar pga. all skit så kanske det inte byggs upp något tryck o så får jag den felkoden.
3. Kan man köpa tryckgivare eller ventil separat någonstans för att testa att byta dessa först?
4. Har sett att det finns renoverade styrboxar som utbytesenheter att köpa på blocket ca3000kr. Såg inte så svårt ut att byta, nån som vet om man styrboxen måste programmeras eller är det bara att byta?
I Maj 2018 så fick jag felmeddelande ”AWD avstängd” bilen behöver service. Ringde Volvo & dom sa att det förmodligen var haldexpumpen som krånglade men att det inte var nån fara att köra ändå. Bokade tid efter sommaren och då hade jag hört att pumpen byts på ”goodwill” men Volvo skulle inte ge mig någon goodwill då den endast räckte 5år, bilen är uttagen 2012 Nov så jag var 6mån sen :( Trots att den då gått bara 12000mil. Blev sur och lämnade istället in bilen för hos den lokala bilmeken istället.
Felkoden visade på att haldexpumpen behövde bytas, sug filtret i botten på pumpen var riktigt igensatt med svart kladdig sörja. Pumpen byttes (kostnad ca4500kr), efter rengöring och oljebyte så kom felmeddelandet tillbaka ”AWD avstängd”, åkte in till verkstaden igen och denna gång var det en annan felkod: P188918 ”inget tryck” tror jag den betyder. Felkoden nollades, pumpen plockades bort för kontroll och det ”såg bra ut”, oljan byttes igen men felkoden kom tillbaka så fort bilen provocerades till att spinna.
Volvos förslag var att byta styrboxen för Haldex 12000kr + jobb.
Några frågor som jag vore otroligt tacksam om nån kan svara på:
1. P188918 vad kan denna felkod bero på? Nån som varit med om detta?
2. Vad jag förstår så sitter det nån typ av ventil och tryckgivare i enheten som styrboxen reglerar. Nån som vet om funktionen är så att: styrboxen reglerar ventilen & när ventilen stryps så byggs ett tryck upp som aktiverar haldexkopplingen? Jag tänker att om ventilen kärvar pga. all skit så kanske det inte byggs upp något tryck o så får jag den felkoden.
3. Kan man köpa tryckgivare eller ventil separat någonstans för att testa att byta dessa först?
4. Har sett att det finns renoverade styrboxar som utbytesenheter att köpa på blocket ca3000kr. Såg inte så svårt ut att byta, nån som vet om man styrboxen måste programmeras eller är det bara att byta?