Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en XC60 D4 AWD som nu blir 3 år. Haft bilen sedan ny. Hade bilen inne på service i förra veckan och dagen efter är batteriet tomt och bilen går ej att starta. Till saken hör att jag kör värmaren väldigt sällan då bilen nästan alltid står i varmgarage. Dessutom har jag en C-tek laddare monterad på väggen i garaget och en snabbkoppling så jag underhållsladdar MINST en gång i veckan, även sommartid.

Så min frågeställning är om något kan ha hänt vid service som orsakat detta eller är det bara en slump? Borde inte ett batteri som vårdats och inte belastas speciellt mycket hålla längre?
Senast redigerad av 1 Mumsmums, redigerad totalt 0 gånger.
Min erfarenhet är att ett bilbatteri numera håller ca 6 år och dom blir inte gradvis sämre utan plötsligt är dom bara döda. Mina erfarenheter kommer från saab, opel och porsche.
Mumsmums skrev:Har en XC60 D4 AWD som nu blir 3 år. Haft bilen sedan ny. Hade bilen inne på service i förra veckan och dagen efter är batteriet tomt och bilen går ej att starta. Till saken hör att jag kör värmaren väldigt sällan då bilen nästan alltid står i varmgarage. Dessutom har jag en C-tek laddare monterad på väggen i garaget och en snabbkoppling så jag underhållsladdar MINST en gång i veckan, även sommartid.

Så min frågeställning är om något kan ha hänt vid service som orsakat detta eller är det bara en slump? Borde inte ett batteri som vårdats och inte belastas speciellt mycket hålla längre?
Kan ju vara så att teknikern vid servicen misslyckats med att ansluta sin laddare , vilket dom skall göra så fort dom ansluter bilen till datasystemet , du har ju laddat batteriet nu förstår jag så mät det nu om du har möjlighet och se vad det ger innan du byter , min erfarenhet är att batterier har väldigt olika livslängd även om dom är av samma fabrikat och typ någonstans mellan 2 -8 år !!!!!!!!!
Tror inte en tekniker misslyckas koppla laddare, men moderna batterier ger gärna upp som genom en blinkning. Har själv haft en bil som inte visade något som helst tecken på att batteriet skulle varit dåligt när jag skulle till jobbet och när jag skulle hem var det heldött. Farsan hade ett batteri som var något år gammalt när det också utan förvarning tvärdog över natten. Det var så nytt att han fick nytt på garantin.
Jag tror problemet delvis ligger i att batteriet numera kan laddas ur även vid körning lite beroende på situation. Startstopp med full värme/ventilation och belysning/infotainment drar mycket ström. För att inte tala om värmare. För kunde ju ett batteri vara märkbart sämre i flera månader innan byte var nödvändigt.
Nu är jag ute på tunn is.

Men det är inte så att du kopplat din laddare fel?

Vill minnas att jag läst att laddaren ska sättas utanför batterisensorn, annars kan systemet luras och generatorn laddar då batteriet för lite.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Enligt vad jag läst ska laddaren kopplas så att plus från laddaren till plus-pol på batteri och minus från laddaren jordas till chassit. Så jag är rätt säker på att det är rätt kopplat.
Såhär har jag kopplat i min bil, plus på batteriet och minus på punkten utanför batterilådan (nedanför i bild).
20181228_111536-2268x3024.jpg
Add description
20181228_111536-2268x3024.jpg (550.49 KiB) Visad 1512 gånger

Hur exakt gör du?

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]