Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av freda155
Hej,

Har en –17 V60 T3 manuell och över tid kalibrerar den sig till att gå allt ryckigare vid kallstart (låglast, låga varvtal). Nu senast var ryckningarna så kraftiga att drivpaketet kom i gungning och man hörde glappandet i drivaxlar/transmission.

Verkstaden hittar naturligtvis inget fel, trots detaljerade körinstruktioner. Felet försvinner dock alltid (alla två gånger) efter att motorstyrningen flashats om med ny(?) programvara i samband med service. Det utesluter luftläckage eller andra klassiska felkällor.

Vad gör den? Varför blir det så? Nån annan som upplever samma problem? Kan man "bocka" i nåt i programvaran så att den ger fan i att kalibrera sig löpande.
av classeboy
Har också en t3 -17 och upplever samma ryckningar vid kallstart.
Tog upp det med min servicetekniker men han hade inte hört talas om detta.
Bilen har varit på service en gång och det är möjligt att det var minde ryckningar efter servicen ska tänka på det denna gång då det är dags för service på måndag.

Mvh Claes
av freda155
Vore väl tusan om jag fick reda på orsaken till även detta fel här och inte hos Bilia...

Man tänker ju att lösningen vore att skaffa BSR-trimmet (det som tar upp den till T5-spec) och även köpa till programmerarlådan. Då kan man ju flasha om bilen varannan månad och slippa ryckningarna. Om man skulle köpa loss den efter år tre, alltså.
av PNTJonte
Har en MY18 och känt detsamma vid start på morgonen under hösten. Men efter att ha kört ca 100m ca 25sekunder så upphör det. Men en ny motor som kom 2018 ?

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]