Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av woodboo
Tja

Håller på att kolla efter en ny bil och jag har fastnat för denna. Volvo S60 T3 152hk Automat Momentum. Jag frågade runt lite och folk sa direkt att jag inte ska ha en 1.5 motor då den är för svag. Man ska minska ha 1.8 - 2-0.

Men min fråga är vad är det som gör volvo T3 motorn så svag? Håller den lägre livslängd hur fungerar det?
Det jag kan tänka mig att de menar med svag är att den inte accelererar lika fort?

Kollar på denna bil https://www.blocket.se/angelholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=3

Tack
Användarvisningsbild
av Micce1980
Sluta lyssna på folk som inte vet vad de pratar om, varför ska man minst ha 1.8? Oftast möts man av ihåliga argument av folk som inte ens har turbo men en halvtrist v70 2.4 eller en som vill försvara sitt T5 köp fast hen bara kör i stan till 99% och kommit snabbare fram till jobbet med en cykel ;-)

1.5 sitter i automaten och 2.0 i den manuella

En T3 har 152hk, en T4 har 190hk, men kan tillfälligt via turbon få ca 30nm extra än T3.

152 turbohästar är inte svagt, det är mer än de flesta personbilar i vår kära värld, frågan är ju bara vad du vill ha. Bilda dig en egen uppfattning. Den har heller inte kortare eller längre livslängd än en T2:a i en V40 eller en T5:a i en V60 mm.

Ut och provkör nu ;-)
av woodboo
Micce1980 skrev: fre 16 nov 2018, 22:21 Sluta lyssna på folk som inte vet vad de pratar om, varför ska man minst ha 1.8? Oftast möts man av ihåliga argument av folk som inte ens har turbo men en halvtrist v70 2.4 eller en som vill försvara sitt T5 köp fast hen bara kör i stan till 99% och kommit snabbare fram till jobbet med en cykel ;-)

1.5 sitter i automaten och 2.0 i den manuella

En T3 har 152hk, en T4 har 190hk, men kan tillfälligt via turbon få ca 30nm extra än T3.

152 turbohästar är inte svagt, det är mer än de flesta personbilar i vår kära värld, frågan är ju bara vad du vill ha. Bilda dig en egen uppfattning. Den har heller inte kortare eller längre livslängd än en T2:a i en V40 eller en T5:a i en V60 mm.

Ut och provkör nu
Jag har alltid gillat volvos och har provkört en v40 och s80 och en s60 men det var längesen. Gillar även s60 då en inte är stor som min s80 ^^

Men kommer bilen jag länkade med sin motor dra mer bensin för att den har en svagare motor och väger mycket?
Vad skulle du säga generellt om bilen, är det nåt man ska ha?

Tack :)
Senast redigerad av 1 woodboo, redigerad totalt 0 gånger.
av UnleashFusion
t3an genomsnitt är runt 0.7 och kan gå ner till 0.6x, tycker inte alls den är svag

självklart tycker jag du ska provköra både t3 och t4 för att få en uppfattning, kolla ifall din närmaste ÅF har någon liknande bil med respektive motor
Användarvisningsbild
av Micce1980
Att den skulle dra mer bränsle, nej det som gör att din bil drar mer bränsle är framför allt hur du kör, däcktryck och onödig last. Tänk om de flesta släppte gasen när man ser 200 meter längre fram att det slår om till rött, nej just det vem gör det ;-)

Hade jag letat S60 idag hade den varit intressant
Användarvisningsbild
av Cotag
Bra skatteklass, 866:-. Väldigt trevliga mil. Har, vad jag förstår, inte balansaxlar eftersom det är en 1,5 i kombo med automat, bra.
Min V60 väger 60 kilo mer, med 181 hk ger det resultatet 1,0 s snabbare till 100km/h. Hade troligen haft tid att vänta..
Bilen har inte bytt ägare sen den var ny, det innebär mest troligt att det är en förmedlingsaffär, se upp med vad som gäller med garantier (inga?).
Ut o provkör :)

Länk car info: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/HYS740/specs
av woodboo
Cotag skrev: fre 16 nov 2018, 23:10 Bra skatteklass, 866:-. Väldigt trevliga mil. Har, vad jag förstår, inte balansaxlar eftersom det är en 1,5 i kombo med automat, bra.
Min V60 väger 60 kilo mer, med 181 hk ger det resultatet 1,0 s snabbare till 100km/h. Hade troligen haft tid att vänta..
Bilen har inte bytt ägare sen den var ny, det innebär mest troligt att det är en förmedlingsaffär, se upp med vad som gäller med garantier (inga?).
Ut o provkör :)

Problemet är att jag bor i Stockholm och vet inte så mycket som du kanske märkte. Kommer självklart att provköra den om jag skulle bestämma för att köpa den.

Jag tänkte ärligt talat att det inte skulle vara några problem alls då den är så ny. Tänkte mest bara åka ditt test köra för skoj skull och betala ^^. Men du har rätt borde tänka på garanti

Vad tycker du om priset, kan man få den billigare tror du om man förhandlar?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Cotag skrev: fre 16 nov 2018, 23:10 Bilen har inte bytt ägare sen den var ny, det innebär mest troligt att det är en förmedlingsaffär, se upp med vad som gäller med garantier (inga?).
På adressen till bilens enda ägare bor det en kvinna född -32.
Herren som stod som ägare är inte längre bokförd där (och går inte heller att finna), så det är nog så som du är inne på.
av woodboo
fjohan82 skrev: fre 16 nov 2018, 23:34
Cotag skrev: fre 16 nov 2018, 23:10 Bilen har inte bytt ägare sen den var ny, det innebär mest troligt att det är en förmedlingsaffär, se upp med vad som gäller med garantier (inga?).
På adressen till bilens enda ägare bor det en kvinna född -32.
Herren som stod som ägare är inte längre bokförd där (och går inte heller att finna), så det är nog så som du är inne på.
aha menar ni att det inte är bilfirman som äger bilen, att det är en annan person som typ får hjälp att sälja den?
Användarvisningsbild
av Ajthurts
Har själv en T3 fast på en V60 och det är ju långt ifrån en sportbil. Men räcker gott och väl för det vardagliga i mitt tycke.
AC problem Volvo S80 2000

Tack för ditt svar. Jag tänker på […]

däcktrycksövervakning v60 2017

jag startar bilen. står stlla när jag[…]

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]