Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larslars
hej
som sagt så immar bilen igen när jag använder bränslevärmaren, mest märkbart om den gått en kortare tid typ 5-10 minuter. startad via VOC
upplever dock ingen speciell fukt/lukt i kupen i vanliga fall.
kan det vara recirkulationen som är stängd när värmaren går?
är det detta som i så fall menas:
Saxat ur minst lästa boken
"
Timer
Med timerfunktionen aktiverad kommer
anläggningen att lämna manuellt aktiverat
återcirkulationsläge efter en tid som beror på
yttertemperaturen. Det minskar risken för is,
imma och dålig luft.
Det är möjligt att aktivera/deaktivera funktionen
i menysystemet MY CAR. För beskrivning
av menysystemet, se MY CAR (s. 107).
"
fast jag förstår egentligen inte vad som står där... :oops:

V60 R-Design D4 Polestar -15

Larslars
av dannesk
Att rutorna immar igen under denna fuktiga väderlek som det är nu när man kör kort tid på värmaren är inget konstigt, mina bilar gör detsamma vid detta växlande & fuktiga klimat. Har du rengjort insidan på rutorna där det blir fett & trafikfilm som gör att imma bildas lättare, kollat att mattan under gummimattorna inte är fuktig osv. Kör värmaren minst runt 20min på morgonen för att det ska bli värme och imman försvinner.
av Larslars
på morgonen när värmaren gått längre så är det mindre imma på rutorna, men fortfarande lite imma.
vad jag känt hittills så finns ingen fukt under mattorna.
jämför med den förra bilen ( Saab 9-3 2008 diesel ) så var där aldrig någon imma fast man bara kört värmaren typ 10-15 min, som tex in o handla o tillbaka.
v60,n däremot den immar igen på samma förhållanden.
ändrade recirkulations läget under klimatinställninarna, får se vad det gör.
av dannesk
Det du skriver om återcirkulationen gäller ju bara under vanlig körning, har väl inget med dieselvärmaren att göra.

Hur länge har du haft bilen och jämför du exakt samma väderlek emot Saaben? Har du rengjort rutorna ifrån trafikfilm m.m. som jag skrev, många som klagar på imma rengör typ aldrig rutorna med imma som följd.

Visst kan min bil imma just nu under denna fuktiga väderlek och när det växlar mellan minus och plusgrader men inte i normala fall under vintern. Värmaren i bilen startar inte uppvärmingen i kupén förrens kylvätsketempen uppnått rätt driftstemperatur sedan startar uppvärmingen av kupén. Jag fick köra min värmare ca 30 minuter i morse och då var det imfritt.
av III
Jag har också noterat att om man inte hinner köra värmaren länge nog blir det rejält med imma. Båda mina V60 har gjort likadant. Men får värmaren bara gå tillräckligt blir det imfritt.
Användarvisningsbild
av Perra83
Testa att köra bilen utan AC i några dagar och kör sedan värmaren precis som innan. Innan förångaren har torkat kan det bli lite imma men när den väl är torr så går det bra att köra utan AC.
Jo jag vet att AC torkar luften när den går men ACn går inte när värmaren går så den diskussionen behöver vi inte ta i år igen.
av dannesk
AC-kompressor går väl inte ändå vid kallare väderlek om man nu inte kör defrosterfunktionen.
av Lockis
dannesk skrev:AC-kompressor går väl inte ändå vid kallare väderlek om man nu inte kör defrosterfunktionen.
Har du AC'n igång så jo. luften går ju där igenom oavsett vilket väder om du inte stänger av AC. Kan dock rekommendera ECO funktionen då den verkar påverka hur mycket AC Kompressorn går.
Användarvisningsbild
av Perra83
dannesk skrev: tor 15 nov 2018, 15:28 AC-kompressor går väl inte ändå vid kallare väderlek om man nu inte kör defrosterfunktionen.
Nästan 10°C idag så jo den går.
All fukt som står kvar i förångaren går in i kupén när ACn inte går. Det vill säga när bilen värmer kupén med värmare och kupéfläkt.
Samma diskussion får vi varje år.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Jag fick kalibrerat något i klimatanläggningen på min v70II vilket minskade imman men försvann inte helt.
Tror det var några spjäll som satt en felkod för att de inte justerade sig som det borde.

/M
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]