Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har en V60 och tänkte ladda batteriet med en smartladdare. Behöver jag skruva bort pluskabeln eller kan jag sätta klämman rakt på?

Sitter ju nåt mer slags silvrigt bleck med mutter på pluskabeln som jag undrar varför?
Minus vet jag att jag monterar utanför på chassiejord...//Jonte
Du kan ansluta laddaren utan att koppla bort några kablar. Blecket är ju anlutningen till plus som det sitter en huvudsäkring på samt en kabel för BMS (Battery Monitoring System) som håller koll på laddningen i batteriet.
Blecket är ju själva batteripolen där allt sitter fast, antar att din också ser ut såhär
IMG_6671.JPG
IMG_6671.JPG (471.12 KiB) Visad 8431 gånger
Du ska aldrig koppla in laddarens minuskabel på minuspolen i bilen då kan inte BMSen hålla koll på laddningen. Se markeringarna på nedan bild var jag skruvade fast ringkabelskona på CTEK kontakten på min XC60 Classic.

Classe är också en av de billigaste på denna kontakt, jag köpte 3st för 70kr/st:
https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... r363764000
IMG_6675.jpg
IMG_6675.jpg (287.91 KiB) Visad 8398 gånger
dannesk skrev:Du ska aldrig koppla in laddarens minuskabel på minuspolen i bilen då kan inte BMSen hålla koll på laddningen. Se markeringarna på nedan bild var jag skruvade fast ringkabelskona på CTEK kontakten på min Classic.

Classe är också en av de billigaste på denna kontakt:
https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... r363764000
IMG_6675.jpg
Perfekt!!!

Tack för hjälpen med bilden!!
Har du skarvat kabeln så den når fram så man kan ta ut kontakten med indikatorn genom grillen? Annars måste man ju öppna huven varje gång.
Jag har dragit ur kablarna vid gummidamasken som du ser och kontakten hänger utanför batteriboxen så jag måste öppna huven varje gång. Jag har en förlängningskabel på laddaren som hänger på garageväggen som jag kopplar in minst 1-2ggr i veckan. Jag tänkte montera in den kabeln i bilen och strippa den lite snyggt/osynligt i grillen vid tillfälle så man slipper öppna huven. Annars så kan man strippa fast den på det svarta gallret uppe till höger på min bild så kan man se statusindikatorn och ansluta där vid torkararmarna med stängd huv.
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]