Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1345307
Nä det där bytet låter inget vidare.
T3 med slående likt miltal som MagnusBs bil som slutar med motorbyte.
#1345350
Någon som har bensinare och fått det fixat helt? Hade varit intressant att lyssna på en filmsnutt från era bilar för att ha en referens på hur bra det kan bli.

Efter bytet hör jag knappt något under körning, med stängda rutor, så ljudet har ju bevisligen blivit lite dämpat. Men utanför bilen så viner det ju fortfarande. Men VEA motorerna kanske låter så här? Jag minns faktiskt inte om min var HELT utan vinande när den var ny. Hade varit intressant att lyssna på en HELT frisk bil. Kanske får gå och lyssna lite på en ny demobil hos närmaste handlare?

En del av mig vill dra i det så långt jag kan mot Volvo, fortfarande hävda att jag inte är nöjd osv. Men en annan del av mig tänker att även om det slutar med motorbyte så är det ju med stor sannolikhet samma motorversion igen de stoppar i. Den börjar väl säkert vina igen om något år? :bored:
#1345393
V40T3 skrev: fre 01 nov 2019, 08:05
En del av mig vill dra i det så långt jag kan mot Volvo, fortfarande hävda att jag inte är nöjd osv. Men en annan del av mig tänker att även om det slutar med motorbyte så är det ju med stor sannolikhet samma motorversion igen de stoppar i. Den börjar väl säkert vina igen om något år? :bored:
Jag tänker att det kan vara fel på exempelvis härdningen av det drivande kugghjulet på vevaxeln på någon/några serier motorer. Alla drabbas ju inte.
Isåfall hjälper rimligen ett motorbyte.

Det finns en till T3a med liknande mil i trådstarten som fått bytat, vet inte om den blev tyst, du kan ju fråga.
#1345927
Cotag skrev: fre 01 nov 2019, 10:29
V40T3 skrev: fre 01 nov 2019, 08:05
En del av mig vill dra i det så långt jag kan mot Volvo, fortfarande hävda att jag inte är nöjd osv. Men en annan del av mig tänker att även om det slutar med motorbyte så är det ju med stor sannolikhet samma motorversion igen de stoppar i. Den börjar väl säkert vina igen om något år? :bored:
Jag tänker att det kan vara fel på exempelvis härdningen av det drivande kugghjulet på vevaxeln på någon/några serier motorer. Alla drabbas ju inte.
Isåfall hjälper rimligen ett motorbyte.

Det finns en till T3a med liknande mil i trådstarten som fått bytat, vet inte om den blev tyst, du kan ju fråga.
Jag var och provade en helt ny S60 T5 demobil, och lät väldigt likt hur min V40 T3 låter efter bytet. Man hör alltså inget i bilen, men sitter man och varvar med dörren öppen så viner det lite mellan 1200-2000 rpm. Jag drar slutsatsen att min T3:a har blivit så frisk den kan bli. Skall försöka hålla koll på att inte den smygande börjar låta mer och mer.
#1349563
Motorbytet klart och nu hör man inget vid krypkörning som innan.
Ett visst tranmissions ljud uppstår vid varvning men med tanke på att motorn är bytt nu så ska det väl låta så.
Lyssnade i garagenedfarten och i garaget där det troligen förstärks.

Inte konstig att det blir ett transmissionsljud kanske med två ”kugghjul” och den tunna olja det är.
Vet inte om jag är helnöjd egentligen.
Får väl inhämta ett utlåtande hos Ebbevonvolvo.


/M
#1349575
Magnus-B skrev:Motorbytet klart och nu hör man inget vid krypkörning som innan.
Ett visst tranmissions ljud uppstår vid varvning men med tanke på att motorn är bytt nu så ska det väl låta så.
Lyssnade i garagenedfarten och i garaget där det troligen förstärks.

Inte konstig att det blir ett transmissionsljud kanske med två ”kugghjul” och den tunna olja det är.
Vet inte om jag är helnöjd egentligen.
Får väl inhämta ett utlåtande hos Ebbevonvolvo.


/M
Välkommen kompis!!!!
Kaffemaskinen är avkalkad, kvarn rengjord, färdig att mala bönorna och göra kaffet. Även fått tag i mina favoritbönor. Så välkommen när det passar dig. :-D
  • 1
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 129

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]