Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1385733
Tack jo det trodde jag med ett tag men det var nån som kallade mig "volvofreak" och det ligger nåt i det.
20200609_141048.jpg
20200609_141048.jpg (103.64 KiB) Visad 1408 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1385772
Magnus-B skrev:Tack jo det trodde jag med ett tag men det var nån som kallade mig "volvofreak" och det ligger nåt i det.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Kan ha mig som det slank ur. ;-)
Och kan vara så att jag också är det när det är dags att skriva på köpekontraktet.
#1389906
Hej. Jag är i startgroparna för bilbyte och det lutar mot en V90 T4 2018/2019 med 3-5000mil på mätaren. Ingen specifik bil utsedd änsålänge. Vart i motorutrymmet ska jag lyssna och spela in ev. oljud; fronten, mot torpedväggen, höger sida(vid generator) eller vänster sida (vid luftfilterburken) ? Eller måste jag helt enkelt lägga mig under bilen (förstått det som balansaxelmodulen sitter monterad underst i motorn).
Har inte följt denna tråden sista 3-6mån så är inte uppdaterad med om det tillkommit någon lösning som håller eller vilka motoret/chassienr e.dyl som problemet inte existerar på ?
#1390020
Det hörs som mest under bilen men på min kunde man höra det ovanifrån med.
Varvtalet då det hörs mest finns i tråden.
Balansaxlarna sitter monterade direkt innanför sumpen.
Någon lösning finns nog inte.
Min motor bytades men ljudet fanns även efter.
Tyvärr finns samma ljud på nyare modeller med balansaxlar.


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk



#1390193
mortimer skrev: fre 10 jul 2020, 19:45 Hej. Jag är i startgroparna för bilbyte och det lutar mot en V90 T4 2018/2019 med 3-5000mil på mätaren. Ingen specifik bil utsedd änsålänge. Vart i motorutrymmet ska jag lyssna och spela in ev. oljud; fronten, mot torpedväggen, höger sida(vid generator) eller vänster sida (vid luftfilterburken) ? Eller måste jag helt enkelt lägga mig under bilen (förstått det som balansaxelmodulen sitter monterad underst i motorn).
Har inte följt denna tråden sista 3-6mån så är inte uppdaterad med om det tillkommit någon lösning som håller eller vilka motoret/chassienr e.dyl som problemet inte existerar på ?
Som jag förstår det så har majoriteten av bilarna som blivit åtgärdade i tråden ändå blivit någorlunda tysta.
Sen får man väl skilja på vanligt motorljud och sånt där något uppenbarligen låter illa på grund av mekaniskt slitage, jämför turboljud eller kass lagring i en generator.

Rakt framifrån när någon annan torrgasar mellan 1500-2000 rpm tycker jag man urskiljer oljudet bäst, se taggade klipp i trådstarten för jämförelse.

Uppdaterade axelpaket finns antagligen till de flesta motorkoder. Vilka nummer och från vilka chassinr. de sitter monterade är nog en nära nog omöjlig uppgift att ta på sig att reda ut.
Exempelvis så fanns det uppdaterade paket, som sitter i min -14 nu, på marknaden redan -16 i andra bilar med D4204T5.
#1391679
Hej

Var och provkörde en V90 T4 2019 med ca 2600mil på mätaren.
I nedan inspelade länk, låter balansaxlarna friska ?
Frugan satt i och gasade till mellan 1500-2000rpm med koncentrerat vartal på 1800rpm



/M
#1391731
Jag tycker inte det låter på inspelningen.
Lyssnade själv på en v90 t4 som det lät från balansaxlarna och det räckte att sitta på huk vid förardörren.
Den var helt ny ouppackad.
Dock hörs ett visslade när hon släpper gasen,så gjorde min s60 med och jag kopplade det till balansaxlarna men det kanske är nåt annat.






Kör V90 my18

  • 1
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 129
Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]