Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1319659
Blev som jag trodde, ny AC. Går det att se om man har fått en ny eller beggad?
Fick ny mjukvara oxå, lite synd att dom har plockat bort l/mil och lagt till batteri-indikator istället (elegance). Nu finns det inget bra sätt att se om dieseln går eller ej.
#1340131
v60d6 skrev:Jaha, då var det dags igen, 3 månader gick den nya AC:n i bilen innan den oxå kastade in handduken. Blir spännande och se om dom hittar något annat fel på bilen denna gång.
Har du köpt bilen ny från början. Borde vara tillräckligt för att reklamera hela köpet kan man tycka... Bild

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

#1341325
Hej.
Har en V60 D6 från 2014.
Fick detta problem en varm dag i Maj 2018. Fick reda på att många liknande bilar i Västerås fick det problemet samma dag. Bilen åkte in och efter ett tag fick jag en ny AC-kompressor. Betalade självrisken snällt och var nöjd med att i alla fall ha en ny kompressor som kanske fungerar i ytterligare 12000 mil.
Vintern 2018 kom felet tillbaka och VOLVO bytte då AC-kompressorn en gång till på garanti. Garanti som gäller fram till Juni 2019 (ett år på det första jobbet).
Igår fick jag felet igen.
Misstänker att detta igen är problem med AC:n.
Problemet är att garantin på det jobbet som gjordes i Juni 2018 inte längre gäller, så jag åker ju på självrisk igen, även om jag anser att detta är konstruktionsproblem med Volvos AC-kompressor...
Men, just nu spekulerar jag bara, ska kontakta Volvo för att få diagnosen och återkommer.
#1341420
balkantouring skrev: ons 09 okt 2019, 12:36 Hej.
Har en V60 D6 från 2014.
Fick detta problem en varm dag i Maj 2018. Fick reda på att många liknande bilar i Västerås fick det problemet samma dag. Bilen åkte in och efter ett tag fick jag en ny AC-kompressor. Betalade självrisken snällt och var nöjd med att i alla fall ha en ny kompressor som kanske fungerar i ytterligare 12000 mil.
Vintern 2018 kom felet tillbaka och VOLVO bytte då AC-kompressorn en gång till på garanti. Garanti som gäller fram till Juni 2019 (ett år på det första jobbet).
Igår fick jag felet igen.
Misstänker att detta igen är problem med AC:n.
Problemet är att garantin på det jobbet som gjordes i Juni 2018 inte längre gäller, så jag åker ju på självrisk igen, även om jag anser att detta är konstruktionsproblem med Volvos AC-kompressor...
Men, just nu spekulerar jag bara, ska kontakta Volvo för att få diagnosen och återkommer.
Reklamera enligt konsumentköplagen, där har du 3 år på dig.
#1341430
Lobocut skrev:
balkantouring skrev: ons 09 okt 2019, 12:36 Hej.
Har en V60 D6 från 2014.
Fick detta problem en varm dag i Maj 2018. Fick reda på att många liknande bilar i Västerås fick det problemet samma dag. Bilen åkte in och efter ett tag fick jag en ny AC-kompressor. Betalade självrisken snällt och var nöjd med att i alla fall ha en ny kompressor som kanske fungerar i ytterligare 12000 mil.
Vintern 2018 kom felet tillbaka och VOLVO bytte då AC-kompressorn en gång till på garanti. Garanti som gäller fram till Juni 2019 (ett år på det första jobbet).
Igår fick jag felet igen.
Misstänker att detta igen är problem med AC:n.
Problemet är att garantin på det jobbet som gjordes i Juni 2018 inte längre gäller, så jag åker ju på självrisk igen, även om jag anser att detta är konstruktionsproblem med Volvos AC-kompressor...
Men, just nu spekulerar jag bara, ska kontakta Volvo för att få diagnosen och återkommer.
Reklamera enligt konsumentköplagen, där har du 3 år på dig.
Och om felet uppstod första gången inom 3 år från köptillfället bör man ev kunna reklamera hela köpet av bilen, eftersom de haft flera försök på sig att reparera ursprungsfelet...
#1347628
En uppdatering.
Lämnade in bilen igår och ordet var att AC-kompressorn skall bytas.
Kompressorn är bytt nu och jag har hämtat ut bilen, behövde inte betala en krona.
Jag är väldigt nöjd med hur Volvo har hanterat detta (Tack Ari i Västerås!), samtidigt som jag är lite rädd inför framtiden.
Kommer även den här enheten att visa sig vara dålig efter ett antal månader? Den första kompressorn dog vid 12000 mil, alla kan ju inte vara kassa? Eller har man bytt leverantör under tiden, så nya är mycket sämre... Spekulerar igen...
Ha det bra och lycka till med era AC-enheter!
balkantouring skrev:Hej.
Har en V60 D6 från 2014.
Fick detta problem en varm dag i Maj 2018. Fick reda på att många liknande bilar i Västerås fick det problemet samma dag. Bilen åkte in och efter ett tag fick jag en ny AC-kompressor. Betalade självrisken snällt och var nöjd med att i alla fall ha en ny kompressor som kanske fungerar i ytterligare 12000 mil.
Vintern 2018 kom felet tillbaka och VOLVO bytte då AC-kompressorn en gång till på garanti. Garanti som gäller fram till Juni 2019 (ett år på det första jobbet).
Igår fick jag felet igen.
Misstänker att detta igen är problem med AC:n.
Problemet är att garantin på det jobbet som gjordes i Juni 2018 inte längre gäller, så jag åker ju på självrisk igen, även om jag anser att detta är konstruktionsproblem med Volvos AC-kompressor...
Men, just nu spekulerar jag bara, ska kontakta Volvo för att få diagnosen och återkommer.
#1378325
Har någon av er fått felmeddelanden av mildare grad som inte gett resultat med bärgning osv? Vår kompressor är bytt förra hösten och vi får meddelande att klimatanläggning behöver service, min mekaniker på Volvo misstänker trots allt att kompressorn inte funkar som den ska, klimatanläggningen ger ingen kyla. Bilen skall in den 9/6 och han tar hem en kompressor för säkerhets skull. Kan ju givetvis vara något annat.
/Tompa
#1378329
tompathepilot skrev:Har någon av er fått felmeddelanden av mildare grad som inte gett resultat med bärgning osv? Vår kompressor är bytt förra hösten och vi får meddelande att klimatanläggning behöver service, min mekaniker på Volvo misstänker trots allt att kompressorn inte funkar som den ska, klimatanläggningen ger ingen kyla. Bilen skall in den 9/6 och han tar hem en kompressor för säkerhets skull. Kan ju givetvis vara något annat.
/Tompa
Jag har sett samma felmeddelande på flertalet hybrid V60 som rullat men ej gett kyla, I samtliga fall har kompressor byte visat sig vara nödvändigt. Men som du säger, bara för att det varit så måste det ju inte vara så för dig nödvändigtvis...
Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3-16 som jag bytte till Sommardäc[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.